۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کردستان در گذرگاه تجارت

مرزهای کردستان از جمله باشماق مریوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های تجارت ایران با شمال عراق است و طی هشت سال اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده و مبادلات تجاری کردستان در سال ۱۳۹۹ به بیش از چهار میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۲ بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

به گزارش اگزیم نیوز، کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی و هم مرز بودن آن با کشور عراق از ظرفیت لازم برای توسعه اقتصادی به ویژه در حوزه تجارت برخوردار است و مستعد بودن آن در این زمینه هم موجب شده طی هشت سال اخیر اقدامات مطلوبی مانند تصویب منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد مریوان و بانه در این استان انجام شود.

روابط تجاری و اقتصادی بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق موجب شده سرمایه‌گذاری‌هایی توسط سرمایه‌گذاران کُرد در هر ۲ طرف انجام شود که این مهم در رونق تولید و ایجاد اشتغال نقش تاثیرگذاری داشته است.

مرز رسمی و بین‌المللی باشماق مریوان اکنون به یکی از شناخته شده ترین مرزهای ایران با عراق تبدیل شده است و در سخت ترین شرایط کشور یعنی در ایام شیوع کرونا که اکثر مرزها تعطیل شد همچنان فعال بود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت‌های تجاری انجام می‌شد.

گذشته از این، در طول هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در راستای تقویت روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در حوزه تجاری و سرمایه گذاری با دعوت از مسوولان و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها گام‌های محکم و موثری برداشته شد.

همین اقدامات موجب شد که حجم کل مبادلات تجاری از مرزهای کردستان از ۲ میلیارد  و ۶۲۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به چهار میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار در پایان سال ۱۳۹۹ برسد.

کردستان در گذرگاه تجارت

محصولات کشاورزی ۵۵ درصد کل صادرات از کردستان را تشکیل داده است

آمار ۱۲ ماهه مبادلات تجاری که شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا است توسط گمرک ایران به دلیل مشکلات مربوط به سایت آنها هنوز منتشر نشده ولی سازمان توسعه تجارت آمار مربوطه را منتشر کرده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار اخذ شده از سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کالا از مرزهای کردستان طی سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش  ۶۷۰ میلیون دلار بوده است.

بختیار خلیقی افزود: میزان صادرات کالای انجام شده طی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن از لحاظ ارزش دلاری چهار درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۴ درصد افزایش داشته است. 

وی اضافه کرد: پتروشیمی با ۸.۳ میلیون دلار  ۱.۲ درصد کل صادرات استان و بخش صنعت هم با ۲۲۸ میلیون دلار ۳۴ درصد صادرات استان را تشکیل دادند.

خلیقی یادآور شد: فرش و صنایع دستی هم با صادرات ۴.۳ میلیون دلاری ۶/. درصد از مجموع صادرات، بخش کشاورزی نیز با ۳۶۸ میلیون دلار ۵۵ درصد کل صادرات و بخش معدن هم با ۶.۱ میلیون دلار، ۰.۲ درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده‌ است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به میزان تجارت خارجی در هشت سال دولت تدبیر و امید در استان اشاره کرد و اظهار داشت: میزان صادرات گمرکات استان در شهریور سال ۱۳۹۲، ۳۰۸ میلیون دلار بود که تا پایان بهمن سال ۱۳۹۹ به ۵۹۲ میلیون دلار رسید.

خلیقی با اشاره به اینکه صادرات سایر گمرکات در شهریور سال ۱۳۹۲، ۱۹۸ میلیون دلار بود، افزود: سهم صادرات سایر گمرکات هم در بهمن سال گذشته به ۵۷۳ میلیون دلار رسید و این میزان طی هشت سال سه میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار بوده است.

کردستان در گذرگاه تجارت

ترانزیت ۴۰ میلیارد دلار کالا از مرز باشماق

وی با اعلام اینکه مجموع صادرات انجام شده از مرزهای استان طی این هشت سال هشت میلیارد و ۷۵ میلیون دلار بوده است، گفت: کل صادرات استان در شهریور سال ۱۳۹۲ ، ۵۰۶ میلیون دلار بوده که در بهمن سال ۱۳۹۹ این میزان به یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار رسید.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: ارزش میزان واردات کالا از مرزهای استان هم در شهریور سال ۱۳۹۲، ۲۸ میلیون دلار بوده که در بهمن سال ۱۳۹۹ به ۴۰ میلیون دلار رسیده و در کل هشت سال هم ۴۳۴ میلیون دلار بوده است.

خلیقی ارزش دلاری ترانزیت انجام شده در شهریور سال ۱۳۹۲ از مرز باشماق تنها مرز ترانزیتی استان را ۲ میلیارد و ۹۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان در بهمن سال گذشته سه میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و طی هشت سال دولت تدبیر و امید هم ۳۱ میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار بود.

وی اظهار داشت: ارزش کل حجم مبادلات تجارت خارجی در استان طی سال ۱۳۹۲ ، ۲ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار بود و در بهمن سال ۱۳۹۹ به چهار میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسید و این میزان در هشت سال اخیر ۴۰ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار بوده است.

مسوولان استان همواره در سخنرانی‌هایشان به این مهم پرداختند که سرمایه‌گذاران در صورت سرمایه‌گذاری در کردستان به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی بانه مورد حمایت قرار می گیرند.

هنوز یک از سال تصویب منطقه ویژه اقتصادی بانه نگذشته است و در یک ماه اخیر و بعد از برگزاری همایشی با حضور فعالان اقتصادی اقلیم کردستان عراق پنج شرکت خارجی خواستار سرمایه گذاری در این منطقه ویژه شدند و طرح‌های اولیه خود را به استان ارسال کردند که بعد از تایید آنها زمین مورد نیاز به آنها اختصاص داده می شود.

وجود این منطقه که یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید در کردستان است در آینده موجب رونق تولید، اشتغال و درنتیجه افزایش صادرات و مبادلات مرزی استان خواهد شد.

گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارایه می‌کند؛ گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

۲۳ درصد از کل صادرات انجام شده در ایران به کشور عراق انجام می شود که کردستان از این میزان سهم ۱۳.۸ درصدی دارد؛ ۸۳ صادرات کردستان هم به اقلیم کردستان عراق از مرز باشماق مریوان، ۱۶ درصد از سیرانبند بانه و یک درصد هم از گمرک سنندج انجام می شود.

کد خبر 43806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =