اقدامات پوپولیستی مانع توسعه صادرات خواهد شد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز نگرانی از کاهش دستوری قیمت دلار، گفت: با وجود نرخ تورم بالا نه تنها نمی توان ارزش دلار را با شعارهای عوام گرایانه کاهش و یا سامان داد بلکه با این رویه در کوتاه مدت بخش زیادی از بازار صادرکنندگان نیز از دست خواهد رفت.

فریال مستوفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص چالش‌های پیش روی صادرکنندگان در کشورهای منطقه، تاکید کرد: برای رفع موانع موجود در بخش های مختلف صادرات و پویایی اقتصاد باید قوانین و مقررات مربوط به این بخش را تثبیت کرد.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در بخش های مختلف اقتصادی رشد کنیم، چاره‌ای جز افزایش تولید نداریم اما باید توجه داشت که بخش تولید نیز رابطه مستقیم با بازار مصرف دارد که همه این عوامل در مجموع موجب رشد شاخص های اقتصادی بخصوص صادرات می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد تأکید کرد: متاسفانه به دلیل تشدید تحریم ها در سال‌های اخیر بازگشت ارزهای حاصل از فروش نفت به کشور کاهش یافته و همین امر نیز باعث ضربه خوردن اقتصاد کشور شده است.

وی صادرات را یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور دانست و افزود: هر میزان که قوانین دست و پاگیر اداری مرتبط با امور صادرکنندگان کاهش یابد و یا مقررات بیشتر تسهیل شود نه تنها اقتصاد کشور پویاتر می شود بلکه تمام بخش‌های مختلف کشور از آن منتفع خواهند شد.

مستوفی گفت: باید پذیرفت که افزایش صادرات عاملی در رونق بخش تولید است یعنی اگر تولید افزایش یابد هم صادرات و هم فرصت های شغلی رشد خواهند یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از این گفت و گو با آسیب‌شناسی شرایط صادرات در ایران، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما به دلیل تکیه بیش از حد به صادرات نفت، هیچگاه نتوانسته اقتصاد خود را در زمینه صدور کالاهای غیرنفتی تقویت کند به طوری که این بخش در طول این سال‌ها تبدیل به یک «اقتصاد دولتی» صرف شده است.

صادرات تک محصولی به ضرر کشور است

وی که درباره تبعات نامطلوب وابستگی کشور به درآمدهای نفتی سخن می گفت، افزود: برای مثال تشدید تحریم ها در سال های اخیر موجب شد تا بدانیم نباید به اقتصاد تک محصولی اتکا کنیم بلکه لازم است برای تامین بودجه مورد نیاز کشور، به دیگر بخش های صادرات محور هم توجه شود.

مستوفی تصریح کرد: یکی از راه‌های دیگری که دولت‌ها می‌توانند از طریق آن برای کشور کسب درآمد کنند، مسأله دریافت مالیات است، اگرچه به دلیل رکود موجود در اقتصاد ایران دولت نیز نباید در این بخش هم فشار زیادی به بخش های مختلف اقتصادی وارد کند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان صادرات را با شعارهای پوپولیستی حمایت کرد، گفت: در چند سال اخیر و به دلیل اختلاف ارزش برابری دلار و ریال فرصتی فراهم شد تا صادرکنندگان بتوانند علیرغم مشکلات موجود، محصولات مختلفی را به نقاط مختلف جهان صادر کنند که به طور قطع اگر مسئولان بخواهند در آینده تصمیم بگیرند نرخ ارز را بدون ضابطه و با روش های پوپولیستی کاهش دهند، همین بازار فعلی صادرکنندگان نیز از بین خواهد رفت.

مستوفی در پایان در پاسخ به این پرسش که افزایش تعداد صرافی های مجاز به معامله در سامانه نیما را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: به طور قطع افزایش صرافی ها گامی مثبت در تسریع امور اقتصادی است، اما رعایت استاندارد کاری در این بخش امری ضروری تر است و نباید کیفیت کار این صنف را فدای کمیت آن کرد.

کد خبر 43865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =