اتکا به درآمدهای نفتی باید به تدریج کم شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معدن و کشاورزی با انتقاد از وابستگی بالای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، معتقد است: اگرچه نمی توان در مدت زمان کوتاه جایگزین مناسبی برای ارز حاصل از صادرات نفت پیدا اما باید بتدریج برای رفع این معضل اقدام کرد.

علا میرمحمد صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص تاثیرات تحریم بر عملکرد صادرکنندگان در منطقه، افزود: جدا از تبعات نامطلوب تحریم بر بخش صادرات، نوسانات قیمت ارز نیز سبب شده تا فعالان این بخش نتوانند اهداف خود در صدور کالا به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا را دنبال کنند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: بی ثباتی در بازار ارز اجازه نمی‌دهد یک صادرکننده پیش‌بینی دقیقی از خرید و صدور کالای تولیدی خود داشته باشد، به همین دلیل سیاست‌های مرتبط با بازار ارز همواره باید بر تثبیت نرخ در این بازار متمرکز باشد.

میرمحمد صادقی با اشاره به تاثیرات نامطلوب کشورهای تحریم کننده بر صادرات ایران، اظهار داشت: کشورهای غربی بخصوص آمریکا علاوه بر پافشاری بر اعمال سیاست‌های تحریم، با کارشکنی‌های متعدد، موانع مختلفی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کنند که این امر نیز موجب کندی روند صادرات و در نتیجه کاهش درآمدهای آنها می‌شود.

وی البته یادآور شد: برخی از صادرکنندگان با بهره گیری از تجارب خود در سال‌های اخیر توانسته اند در دوران پساکرونا به تداوم روند صادرات کشور کمک و کاهش آثار منفی تحریم‌ها را تعدیل کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از این گفت و گو بر لزوم توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و افزایش درآمدهای غیرنفتی تاکید کرد و خواستار برنامه ریزی مناسب برای جایگزینی درآمدهای دیگر از جمله صادرات غیرنفتی به جای درآمد نفتی کشور شد.

میرمحمد صادقی در پایان گفت: با یک برنامه ریزی بلندمدت صادراتی هم می توان اتکا به درآمدهای حاصل از صدور نفت را از بین برد و هم امکان معرفی و عرضه دیگر محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی فراهم کرد.

کد خبر 43902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =