۱۶ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی هنوز رفع تعهد نشده است

رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که از بیست‌ودوم فروردین سال ۱۳۹۷ تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ رقم ارز صادراتی رفع تعهد ارزی نشده معادل ۱۶ میلیارد یورو است.

حمید زادبوم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، اظهار داشت: صادرکنندگان از روز بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۱۳۹۷ تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته رقمی معادل ۶۳ میلیارد یورو صادرات داشته‌اند که از این میزان، رقمی معادل ۴۷ میلیارد یورو تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته رفع تعهد ارزی شده است.

وی درباره پایان مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ریالی به عراق و افغانستان در سال ۱۳۹۷، تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان باقی مانده از تعهد ارزی صادرکنندگان ریالی به این دو کشور در سال ۱۳۹۷ نداریم و منتظر هستیم تا این صادرکنندگان با مراجعه به سامانه‌های مربوطه اقدام به رفع تعهد ارزی کنند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما اطلاعات مربوط به تعهد ارزی را به صورت کلی در اختیار داریم ولی جزییات این موضوع را تنها خود بازرگانان می‌دانند. در صورتی که کد بازرگانی خود را به ما بدهید، می‌دانیم که تا چه میزان رفع تعهد ارزی انجام داده‌اید ولی اینکه صادرات فرد به طور ریالی بوده یا ارزی را فقط خود او اطلاع دارد.

زادبوم تاکید کرد که مهلت در نظر گرفته شده برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال ۹۷ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و پس از آن، با افرادی که نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نکرده‌اند، مطابق دستورالعمل‌های اعلامی برخورد خواهد شد.

خواسته بخش خصوصی، برداشتن سقف و سابقه واردات مقابل صادرات است

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته بود: دولت صادرکننده را مکلف کرده یا ارز خود را برای واردات خود استفاده کند یا آن را در سامانه نیما عرضه کند؛ بنابراین صادرکنندگان فعلا اجازه استفاده از ارز صادرات خود برای واردات غیر یا واگذاری کوتاژ را ندارند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در این خصوص اضافه کرد: این موضوع محدودیت تازه‌ای نیست و داشتن سقف و سابقه برای واردات از قبل نیز وجود داشته است.

وی با بیان اینکه این موضوع پیشتر نیز مورد انتقاد و اعتراض اتاق‌های بازرگانی قرار گرفته بود، تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی پیشتر نیز تاکید داشتند که سقف و سابقه برای واردات در مقابل صادرات به ویژه برای افرادی که برای نخستین بار اقدام به صادرات می‌کنند، برداشته شود.

معاون وزیر صمت توضیح داد: در موضوع رفع تعهد ارزی با استفاده از شیوه واردات مقابل صادرات، صادرکنندگان با این مشکل مواجه شده‌اند که اگر خودشان یا با واگذای کوتاژهای صادراتی به دیگری بخواهند رفع تعهد کنند، باز برایشان سقف و سابقه اعمال می‌شود.

زادبوم گفت: درخواست صادرکنندگان این است که برای ایفای تعهدات ارزی، سقف و سابقه برداشته شود که البته قاعده جدیدی نیست.

کد خبر 43908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =