فعالان بخش خصوصی با تداوم فعالیت خود از اقتصاد کشور حمایت می کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران تأکید کرد: در شرایطی که شرکت‌های دولتی به سختی ارز حاصل از صادرات را به کشور برمی گردانند، صادرکنندگان بخش خصوصی با تداوم فعالیت خود و فداکاری، از اقتصاد کشور حمایت می کنند.

عبدالله مهاجر دارابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به وضعیت صادرات استان مازندران در سال گذشته، افزود: این استان به لحاظ تولید«انواع مرکبات و کیوی» رتبه نخست کشور را در اختیار دارد یا بعبارتی در مجموع حدود ۷۰ درصد محصولات مذکور توسط کشاورزان مازندرانی تولید می‌شود که بلحاظ سهم بالای آن، مازاد بر نیاز کشور از مبدأ استان مازندران به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی مازندران با ارائه آماری در خصوص صادرات پرتقال استان مازندران، گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن از این محصول از استان یادشده به کشورهای مختلف صادر شد که این رقم تنها بخشی از صادرات استان را تشکیل می‌داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص سایر محصولات صادراتی استان متبوع خود، اظهار داشت: همچنین در دوره مورد بررسی بخش زیادی از فرآورده های غذایی تولید استان بخصوص محصولات لبنی شرکت‌های مطرح استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی با تشریح بخشی از فعالیت شرکت‌های مختلف استان، گفت: بیش از ۳۷۰۰ شرکت صنعتی در استان مازندران فعالیت دارند که عملکرد بخش زیادی از آنها صادراتی است، علاوه بر این شرکت‌ها؛ ظرفیت بسیار زیادی نیز در زمینه صدور طیور و فرآورده های پروتئینی استان وجود دارد.

مهاجر دارابی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد طیور مورد نیاز کشور در استان مازندران تولید می‌شود اگرچه در سال ۹۹ به دلایل مختلف نتوانستیم صادرات این بخش را به طور مستمر انجام دهیم لذا مجبور شدیم بخش زیادی از تولیدات خود در بازار مصرف داخلی عرضه کنیم.

این کارشناس بخش اقتصاد در ادامه این گفت و گو با انتقاد از مشکلات پیش آمده برای صادرکنندگان در سال گذشته (۹۹)، افزود: متاسفانه سیاست‌های مرتبط با امر صادرات، از جمله ایفاد تعهد ارزی که به صورت بخشنامه‌های خلق الساعه و متعدد دنبال می‌شود نیز عاملی شده تا صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شوند لذا باید توجه داشت که صادرکنندگان امروز علاوه بر مشکلات مرتبط با تحریم؛ همه گیری کرونا را نیز پیش روی خود دارند.

این عضو اتاق بازرگانی استان مازندران، تصریح کرد: امروز به دلیل تحریم و تشدید سختگیری ها در امور بانکی، شرکت‌های دولتی نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات را دریافت کنند و تنها صادرکنندگان بخش خصوصی هستند که با ادامه صادرات خود در حال کمک‌رسانی به اقتصاد کشور می باشند.

وی گفت: علی‌رغم آنکه صادرات برخی از استان‌های کشور سال گذشته چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت، صادرکنندگان مازندرانی توانستند حجم صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حفظ کنند.

این فعال اقتصادی حجم صادرات استان مازندران در سال ۹۹ را حدود ۳۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: البته این رقم شاید تا سه برابر میزان مذکور باشد، زیرا بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان به صورت پیله‌وری از کشور خارج شده که در این ارقام لحاظ نشده است.

وی گفت: عمده محصولات استان مازندران به عراق و بخش دیگری از آن به کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی صادر می شود.

مهاجر دارابی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید تلاش کند ضمن تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اقتصادی، موانع پیش روی صادرکنندگان را برداشته و به تقویت تولید داخلی با هدف توسعه صادرات کمک کند.

کد خبر 43934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =