ظرفیت تجارت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلاری با کشورهای همسایه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حجم یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری صادرات و واردات کشورهای همسایه، گفت: دولت جدید می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، سهم صادرات و واردات کشور با ۱۵ کشور همسایه را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار برساند.

یحیی آل اسحاق روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برنامه‌های آن برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، افزود: ظرفیت ایران برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه بسیار بالاست؛ ۱۵ کشور همسایه ایران جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر دارند که تعامل سالیانه صادرات و واردات آنها بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای کشور سهم ایران از این رقم که در حال حاضر بسیار ناچیز است، می‌تواند به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار برسد.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: ایران در صورتی که رویکرد خود را نسبت به تجارت با کل جهان به ویژه کشورهای همسایه تغییر دهد، می‌تواند در حوزه صادرات و واردات، خدمات فنی و مهندسی، خدمات بازرگانی و ترانزیت سهم خود را از تجارت با این بازار بزرگ تغییر داده و افزایش دهد.

ضرورت مدیریت واردات برای تولید در جهت صادرات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اولین اولویت دولت آینده در خصوص تجارت را تغییر نگاه عنوان کرد و افزود: دولت جدید باید نگاه خود را به تجارت به عنوان کار مهم اقتصادی که در توسعه و امنیت ملی ما نقش دارد، تغییر دهد و سیاست کلی آن مدیریت واردات برای تولید در جهت صادرات باشد.

آل اسحاق گفت: باید دقت داشته باشیم که توسعه تجارت و اقتصاد رابطه مستقیم با توسعه امنیت کشور و ارتباط آن با همسایگان دارد و افزایش حجم صادرات و واردات با کشورهای همسایه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار حتما شدنی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تجارت با عراق، اظهار داشت: ما سابقه صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق را داشته‌ایم که البته سال گذشته و امسال بنا به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا و غیره این رقم کاهش یافته است.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: ۱۵ کشور همسایه ایران سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار واردات برق دارند؛ بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری تولید برق در ایران امکان تولید دارد و از جمله مزایای ایران قیمت تمام شده رقابتی آن است و ضرورت دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: تعامل تجاری با عراق تا سطح ۲۰ میلیارد دلار شدنی است؛ در تمام موافقت‌نامه‌ها حجم تجارت بین ایران و ترکیه بین ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده و صادرات و واردات با افغانستان نیز در سطح ۶ میلیارد دلار شدنی است؛ از این جهت می‌توان انتظار داشت که دست یافتن به حجم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار با تمام کشورهای همسایه قابل عملی شدن است.

وی انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید را فرصت بسیار مناسبی برای مدیریت تجارت خارجی دانست و تاکید کرد: باید خط مشی مدیریت واردات برای تولید در جهت صادرات در کشور جا بیفتد؛ تجارت باید از حاشیه به متن تصمیم‌ سازی‌ها برسد و برنامه ثابت و بلندمدت چندین ساله برای توسعه تجارت داشته باشیم و همچنین قوانین و مقررات هم از ثبات کافی برخوردار باشند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) دیروز (جمعه ۲۸ خرداد) برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد. یکی از برنامه‌های عنوان شده دولت جدید، افزایش تجارت و توسعه صادرات و واردات با کشورهای همسایه عنوان شده است.

کد خبر 43990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =