تداوم تحریم‌ها می تواند پاشنه آشیل دولت سیزدهم باشد

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم ها بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، گفت: دولت سیزدهم برای از بین بردن بخش زیادی از نارسایی های موجود، ابتدا باید موانع برآمده از تحریم‌ها را برطرف کند در غیر این صورت در تعدیل نرخ ارز و یا اصلاح دیگر متغیرهای اقتصادی موفق نخواهد بود.

سیدمرتضی افقه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به چالش های اقتصادی احتمالی ناشی از تداوم تحریم ها پیش روی دولت سیزدهم، بر ضرورت رفع این معضل تاکید کرد و افزود: با وجودی که بسیاری از مسائل اقتصادی کشور در حال حاضر با تحریم‌ها گره خورده اما خوشبختانه دولت دوازدهم توانسته در ماه‌های اخیر تا نود درصد موانع موجود در مسیر تحریم‌ها را برطرف کند.

وی رفع تحریم‌ها را تنها راهکار برای احیای اقتصاد و رونق در بازار تجارت ندانست و تأکید کرد: تصویب کامل دستورالعمل اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی "اف.ای.تی.اف" دومین کاری است که دولت سیزدهم باید در مسیر تحقق خروج جمهوری اسلامی ایران از این بن بست اقتصادی انجام دهد تا بتواند امکان حضور خود را در بازارهای دیگر فراهم کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه اهواز یادآور شد: از آنجا که بخش قابل توجهی از پول‌های ناشی از صادرات کشور بخاطر تحریم اکنون در خارج بلوکه شده با رفع تحریم ها و آزاد شدن آنها به طور قطع زمینه رونق اقتصادی و کمک به توسعه زیرساخت ها نیز فراهم خواهد شد، البته نباید فراموش کرد که آسیب‌های وارده ناشی از تحریم‌ها به کشور بخاطر سوءمدیریت و سه دهه بی تدبیری در عدم بهره گیری از نیروهای کارشناس و متخصص بوده است.

افقه خطاب به رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت: باید برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات، از جمله چالش‌های اقتصادی، برنامه‌های میان مدت و بلندمدت تدوین نمائید اگرچه در طول این سال ها در عمل شاهد اتخاذ چنین تصمیماتی نبوده ایم.

شایسته سالاری حلقه مفقوده حاکمیت

این اقتصاددان با انتقاد از وجود فضای بروکراتیک در بسیاری از بخشهای حاکمیتی، بیان داشت: شایسته سالاری و گزینش افراد متخصص امری است که اگر در جوانب مختلف حاکمیتی، به خصوص امر اقتصاد حاکم نشود، نمی‌توان امید به اصلاح مشکلات موجود داشت.

افقه در پایان گفت: لازم است در یک بازه زمانی مشخص موضوع انتخاب و انتصاب مدیران به صورت کارشناسی پیگیری شود تا از طریق آن بتوان سیاست‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی را به صورت ریشه ای دنبال و برطرف کرد.

کد خبر 43992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =