سیاست گذاری نادرست در تخصیص ارز، تبعات نامطلوب اقتصادی بدنبال دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت همسویی برنامه های ارزی با دیگر برنامه های اقتصادی کشور، گفت: از آنجا که ریل‌گذاری نادرست در سیاست های ارزی تبعات نامطلوب درازمدتی در پی خواهد داشت و تداوم آن مشکلات بیشتری را برای اقتصاد کلان ایجاد خواهد کرد، دستگاههای ذیربط باید با اصلاح سیاست های مربوطه از گسترش تبعات دوگانگی در تخصیص ارز تلاش کنند.

محمود تهی‌دست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با ذکر برخی از مشکلات ناشی از دو نرخی بودن ارز در کشور، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی نابسامانی در تولید، واردات و صادرات، در سال های اخیر مربوط به تخصیص‌ های نادرست و بی‌نظم ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

وی افزود: متأسفانه دولت به ارز نگاه درآمدی دارد و تلاش کرده و می‌کند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از این طریق جبران کند، بنابراین دوگانگی در تخصیص ارز سبب شده اغلب تولیدکنندگان واقعی، نتوانند از ارز نیمایی استفاده کنند و با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

تهی‌دست با اشاره به اینکه یکپارچگی تخصیص‌ها و شفاف‌بودن قوانین و مقررات می‌تواند واحدهای تولیدی را به رونق برساند، گفت: ارز باید در یک مسیر شفاف و کاملاً مشخص از طریق بانک به دست تولیدکننده برسد تا او نیز با کمترین هزینه مواد اولیه را وارد و چرخ‌های تولید را به راه بیاندازد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه اقتصاد، ریل‌گذاری نادرست تبعات بسیار نامطلوبی دارد، تصریح کرد: مدت‌های زیادی طول می‌کشد تا خلاءهای ایجاد شده از یک تصمیم نادرست و یا یک اجرای غلطت رفع شود. با این دید می‌توان ادعا کرد اقتصاد کشور بزودی از تبعات دوگانه تخصیص ارز که یکی از آنها از دست دادن بخش زیادی از بازار منطقه است، خارج نخواهد شد.

وی ادامه داد: تاجر ایرانی امروزه به دلیل محدودیت‌های بانکی نمی‌تواند به راحتی پول خود را جابجا کند؛ از طرفی اگر با پول کشور مقصد تجارت کند نیز باید برای تبدیل پول، درصد بالایی از درآمد خود را به صرافی‌ها بپردازد که در این روند به طور قطع رونق صادرات با افت جدی روبرو خواهد شد.

تهی‌دست خاطرنشان کرد: دولت منتخب در گام اول باید راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی داشته باشد که تاجر نگرانی برای دریافت پول نداشته باشد. همچنین اصلاح سیستم بانکی و حتی قوانین و مقررات یکی دیگر از راهکارهاست که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

کد خبر 44003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =