رشد ۰.۱۲ درصدی نرخ سود در بازار بین‌بانکی

بعد از چندین هفته که به طور مداوم نرخ سود در بازار بین‌بانکی با کاهش روبه‌رو بود، در هفته منتهی به ۲۷ خردادماه نرخ سود در این بازار رشدی ۰.۱۲ درصدی را نسبت به هفته قبل از آن به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به بیست‌و هفتم خردادماه به ۱۸.۵۴ درصد رسیده است. این رقم در هفته قبل از آن ۱۸.۴۲ درصد بود که ۰.۱۲ درصد کمتر از نرخ سود در یک هفته گذشته است.

نرخ سود در بازار بین‌بانکی به جز ۲هفته منتهی به بیست‌وسوم و سی‌ام اردیبهشت‌ماه، به طور مرتب کاهشی بود.

بازار بین‌بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

همان‌طور که پیش از این ذکر شد نرخ سود بازار بین‌بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما نرخ سود بین‌بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند، پرداخت می‌شود.

در هفته اول امسال(هفته منتهی به یازدهم فروردین‌ماه) نرخ سود در این بازار ۱۹.۹ درصد اعلام شده بود که در هفته بعد از آن به ۱۹.۸۷ درصد و سپس هفته چهارم سال به ۱۹.۸۲ درصد رسید.

در اردیبهشت‌ماه نرخ سود در بازار بین‌بانکی در هفته‌های منتهی به دوم، نهم، شانزدهم، بیست‌وسوم و سی‌ام اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۱۹.۷۶ درصد، ۱۹.۵۶ درصد، ۱۹.۵۸ درصد و ۱۹.۶ درصد رسید.

از ابتدای خردادماه نیز این نرخ به ترتیب برای هفته‌های منتهی به ششم، سیزدهم و بیست‌ودوم به ترتیب ۱۹.۲۴ درصد، ۱۸.۴۹ درصد و ۱۸.۴۲ درصد بوده است.

این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند نرخ سود در سپرده‌گذاری قاعده‌مند از ابتدای امسال ثابت و رقمی معادل ۱۴ درصد بوده است.

همچنین نرخ سود اعتبارگیری قاعده‌مند نیز از اولین هفته سال جاری ثابت و معادل ۲۲ درصد بوده است.

کد خبر 44045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =