بهار ۱۴۰۰ با کاهش بیش از ۶۲ درصدی بارش‌‎ها سپری شد

فصل بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های گذشته یکی از خشک‌ترین فصل‌ها در ۵۰ ساله اخیر را برای خود ثبت کرد تا یادآور این موضوع باشد که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داشته و اصل رعایت مصرف باید سرلوحه همه امور باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، بهار سال‌های ۹۷، ۹۸ و اندکی هم ۹۹ وضعیت بارش‌های کشور به گونه‌ای شد که نوید سال‌های پرآب را می داد.

وقوع سیلاب‌های سهمگین گرچه خسارت‌های مادی زیادی به همراه آورد اما جانی تازه در طبیعت ایران دمید و بسیاری از تالاب‌ها و چشمه سارهایی که در اثر خشکسالی ۱۰ ساله از بین رفته یا در حال از بین رفتن بود را زنده کرد.

نوید تابستان‌هایی پرآب حاصل این بارش‌ها بود که دغدغه تامین آب شرب و کشاورزی را از بین برده بود. گرچه استفاده بهینه‌ای از این سیلاب‌ها نشد اما سایه خشکسالی را برای مدتی دور کرده و امید به منابع آب برگشت.

اما این وضعیت چندان پایدار نماند و با آغاز سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹) روی خشن خشکسالی یکبار دیگر خود را به نمایش گذاشت و نشان داد که ایران کشوری در اقلیم خشک و نیمه خشک است که باید مدیریت مصرف و استفاده بهینه از سال‌های ترآبی سرلوحه همه امور قرار گیرد تا در سال‌های خشک با بحران بی‌آبی، درگیر نشود.

تازه ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری(مهر۱۳۹۹) تا انتهای خردادماه ۱۴۰۰ میزان بارش‌ها به رقم ۱۲۹.۷ میلی‌متر رسیده و این در حالی است که در دوره بلندمدت ۵۲ ساله این میزان ۲۲۳.۴ میلی‌متر بوده که کاهش ۴۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بارش‌های ابتدای فصل بهار تا انتهای آن نیز ۲۲.۳ میلی‌متر است درحالی که این رقم در دوره بلندمدت ۵۸.۹ میلی‌متر بوده و اختلاف ۶۲.۲ درصدی دارد.

از ابتدای خردادماه ۱۴۰۰ تا انتهای آن نیز تنها ۲.۱ میلی‌متر بارش در کشور اتفاق افتاده که این میزان در دوره بلندمدت ۶ میلی‌متر بوده است. این امر حکایت از کاهش ۶۴.۱ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت دارد.

طی هفت روز گذشته منتهی به ۳۱ خردادماه نیز هیچ میزان بارشی در کشور ثبت نشده است.

اما وضعیت مصرف آب در کلان شهر تهران به گونه‌ای نگران کننده افزایشی بوده به نحوی که مصرف آب در ۳۰ خرداد ۱۴۰۰،  سه میلیارد و ۶۲۰ میلیون لیتر بوده است. این رقم ۱.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

این وضعیت سبب شده تامین آب در این کلان شهر به وضعیت نارنجی درآید؛ وضعیتی که در صورت تداوم مصرف بی‌رویه ممکن است قرمز شده و تامین‌آب را به طور جدی با مشکل روبرو سازد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه تهرانی‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می‌کنند، گفت: متوسط مصرف آب هر شهروند ۲۴۰ لیتر در شبانه روز است که این رقم در کشور ۲۰۰ لیتر است.

وی افزود: الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در شهر تهران در یک ماه ۱۴ هزار لیتر (۱۴مترمکعب) آب است واحدهای مسکونی که تا ۲۸ هزار لیتر (۲۸ مترمکعب) آب در ماه مصرف کنند جزو پرمصرف‌ها و گروهی که بیش از ۲۸ مترمکعب آب در ماه مصرف کنند در رده بدمصرف‌های آب استان تهران قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: از روز گذشته برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اخطار ارسال شده است و در صورت تداوم افزایش، محدودیت مصرف را اعمال خواهیم کرد.

کد خبر 44118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =