دولت سیزدهم باید اولویت کاری خود را بر توسعه بخش اقتصاد متمرکز کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل، مهمترین اولویت کشور را در حال حاضر توسعه امور سیاسی دانست و گفت: دهه‌ های گذشته نیز هرگز اقتصاد به عنوان یک اولویت مهم کشور مورد توجه مسئولان نبوده به طوری که بیشترین انرژی و توان آنها بر انجام امور سیاسی متمرکز شده لذا دولت سیزدهم باید این رویه را تغییر دهد.

حسین وثوقی ایرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به نقش مهم صادرات در رونق و تقویت تولید کشور، افزود: به طور قطع افزایش تولید بدون توسعه صادرات امکان‌پذیر نیست ضمن آنکه گسترش صادرات نه تنها باعث طراوت و پویایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور خواهد شد بلکه فرصت های شغلی و درآمد ارزی بیشتری عاید کشور می کند.

وی با بیان اینکه دستیابی به چنین توانی نیاز به شناسایی پتانسیل ها، استعدادها و توانایی‌های برجسته یک کشور و چگونگی بهره گیری از این ویژگی ها دارد، ادامه داد: توسعه صادرات همچنین موجب افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها در عرصه بین‌المللی و اقتصاد جهانی با یکدیگر خواهد شد.

وثوقی ایرانی، با بیان اینکه بدون علم نمی‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد، افزود: تمام تجربه‌های جهانی اذعان دارند که اقتصاد هیچ کشوری تا در عرصه صادرات رشد مطلوب نداشته باشد، به توسعه‌یافتگی مناسب نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در نظام اداری کشور، جایگاه اقتصاد در اولویت چندم و دسته‌چندم مسئولان قرار دارد، تصریح کرد: این یک واقعیت است که در دهه‌های گذشته نیز اقتصاد هرگز به عنوان یک اولویت در بین مسئولان کشور مطرح نبوده زیرا آنها بیشتر انرژی و توان خود و کشور را صرف امور سیاسی کرده‌اند و به همین خاطر است که اوضاع اقتصاد کشور اکنون نابسامان می باشد.

این کارشناس با اشاره به ضرورت ایجاد گفتمانی نوین در اقتصاد، تأکید کرد: با تغییر رییس‌جمهور و روی کارآمدن افراد جدید هیچ اصلاح مانایی در اقتصاد ایجاد نمی‌شود چرا که بر هم خوردن وضع موجود و اصلاح آن نیاز به تغییر نگرش‌ها در سطح حاکمیت و عموم جامعه دارد، بطوری که باید مفاهیم اقتصادی و اولویت‌های آن بازتعریف شوند.

وی اضافه کرد: حرکت در چهار سال آینده با همان اولویت‌بندی چهل ساله، هیچکدام از دردهای اقتصادی کشور را درمان نمی‌کند چرا که مشکلات اقتصادی ایران، بنیادین هستند و ارتباط معناداری با دولت‌ها ندارند و شبیه مشکلاتی از جنس چالش‌های سیاست‌ خارجی و تنش‌های آن، مشکلات نظام بانکی و مسائل مرتبط با محیط‌زیست هستند که باید با نگاه بنیادین رفع شوند.

کد خبر 44188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =