قوانین دست و پاگیر اداری صادرکنندگان کوچک را ناکارآمد کرده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: از آنجا که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات کوچک به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر اداری و پیچیده از صادرات محصولات تولیدی منصرف شده‌اند، ضربه بزرگی به اقتصاد و اشتغال کشور وارد شده است.

فرزاد فیض‌الهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اهمیت توسعه صادرات بلحاظ نقش‌آن در افزایش حضور کشور در بازارهای بین‌المللی، اظهار داشت: قوانین پیچیده و دست و پاگیر اداری که در حال حاضر به مانع اصلی صادرات محصولات ایرانی به کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه تبدیل شده باید بسرعت از سوی دستگاههای اجرایی مربوطه حذف تا بستر توسعه صادرات فراهم شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان آنکه قوانین دست و پاگیر اداری در بسیاری از مواقع به عنوان سد بزرگ پیش‌روی تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شده است، تاکید کرد که منشاء بخش دیگری از موانع موجود در صادرات مربوط به موازی‌کاری دستگاههای اجرایی است.

وی بیان کرد: امروزه برای صادرات یک کالا بسیاری از نهادهای انتظامی و نظامی و حتی امنیتی باید درگیر شوند و صادرکننده باید با همه این ارگان‌ها و مقررات آنها مواجه شود؛ حال به این چرخه طولانی و پیچیده وجود بخشنامه‌های متعدد گمرک هم اضافه و عملاً تاجر سردرگم می‌شود، تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات کوچک به دلیل فرآیند طولانی انجام امور از صدور کالا منصرف می شوند و این امر نیز به معنای وارد شدن خسارت به اقتصاد ملی است.

این کارشناس امور اقتصادی به برخی از ناملایمت‌ها در حوزه صادرات اشاره و تصریح کرد: از افزایش‌های ناگهانی نرخ حمل‌ونقل تا وضع مقررات‌ بی‌مورد در گمرک، فرآیند پرچالش ارز نیمایی و حتی تعدد نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در موضوع صادرات، همه و همه سبب بی‌انگیزگی صادرکننده شده‌اند و این احساس را القاء می‌کند که سیاست‌گذاران تنها به فکر تأمین منابع و تحقق منافع خود هستند.

فیض‌الهی تأکید کرد: امروزه صادرات در ایران به شکلی است که تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند سرمایه خود را در آن هزینه و برای تولید محصولات مدنظر، مواد اولیه را وارد کنند.

وی در پایان اظهار امیداواری کرد: انتظار می‌رود که دولت منتخب با اجرای برنامه‌های اقتصادی اعلام شده در تبلیغات انتخابات به برطرف شدن این مشکلات کمک کند.

کد خبر 44249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =