ناترازی بودجه بزرگترین مانع بر سر راه پیشرفت اقتصادی کشور است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، اولین مانع بر سر راه رشد و پیشرفت اقتصادی کشور را ناترازی بودجه دانست و گفت: از آنجا که درآمدها و هزینه های بودجه سالجاری با یکدیگر تناسبی ندارد، دولت سیزدهم باید با یک اقدام فوری بودجه سال آینده را بدون کسری ببندد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت‌وگو با اگزیم نیوز اولین اقدام الزامی رئیس جمهور دولت سیزدهم را ایجاد توازن در بودجه عنوان و تصریح کرد: اگر رئیس جمهور بودجه را متوازن کند و مجبور به دست کردن در جیب ملت، استقراض از بانک مرکزی نشود و مانع رشد نقدینگی توسط بانک‌های تجاری شود شرایط اقتصادی به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگرچه وظیفه مجلس ایجاد توازن و تعادل در بودجه است اما تاکنون نمایندگان موفق به این کار نشده اند لذا معتقدم تحقق این امر تنها با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت عملی می شود.

مصباحی مقدم با تاکید مجدد بر ضرورت ایجاد توازن در بودجه، تصریح کرد: اگر بودجه متوازن باشد و جلوی رشد هزینه ها گرفته شود و درآمد دولت از طریق اخذ مالیات تقویت شود، نه تنها می توان حمایت های اجتماعی را افزایش داد بلکه شاید دیگر نیاز نباشد دولت از صندوق توسعه ملی برداشت و آن را صرف هزینه های روزمره کند.

وی با بیان آنکه دولت سیزدهم باید بودجه سال ۱۴۰۰ را مدیریت و با شناسایی و حذف هزینه های زائد، در آن توازن و تراز ایجاد کند، به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد کرد: دولت برای رفع مشکل کسری بودجه، اسناد خزانه منتشر و از مردم استقراض کند تا هزینه ها را تامین نماید زیرا این روش بهتر از این است که دولت از بانک مرکزی استقراض کند و نقدینگی را افزایش دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گام بعدی برای برداشتن و تراز کردن بودجه این است که دولت منابع را به سمت تولید هدایت کند. از آنجا که ممکن است برخی از افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند، این تسهیلات را در فعالیت‌های غیرتولیدی هزینه کنند پس باید برای فعالیت‌های غیرمولد هزینه ایجاد کرد و هزینه ایجاد کردن نیز به معنای دریافت مالیات است.

وی با اشاره به ضرورت تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش مالیات فعالیت‌های غیرتولیدی باید فعالیت در این بخش ها را غیراقتصادی کرد و انگیزه حضور در این بخش ها را از بین برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه در مقابل باید دریافت مالیات از تولید کاهش یابد که آیت الله رئیسی هم در این باره وعده داده است، افزود: اگر در گام اول فقط ۵ درصد از مالیات تولید کاهش پیدا کند، مشوق‌های زیادی برای رشد تولید ایجاد خواهد شد، ضمن آنکه در مقابل باید مالیات بخش غیرمولد را افزایش داد که این راهکار می‌تواند جهش تولید را به وجود آورد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما در بخش انرژی اتلاف منابع زیادی داریم و باید برای مصرف انرژی الگوسازی و این الگو به مردم معرفی شود، گفت: ما الان تقریبا ۴ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کنیم و باید از این حالت خارج شویم که اگر این اتفاق رخ دهد ما به سرمایه تازه ای دست می‌یابیم و امکان افزایش صادرات انرژی هم فراهم می‌شود.

کد خبر 44376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =