پیش‌بینی رشد معقول بورس با ثبات قیمت‌ها در بازار ارز

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بازار سهام نباید به طور دائم ادامه‌دار باشد، گفت: نرخ ارز به عنوان یکی از مسایل مهم در بازار به مرحله ثبات رسیده است؛ بنابراین می‌توان انتظار ایجاد روندی معقول را در بازار داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، «عظیم ثابت» امروز (شنبه)به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: یکی از مسایل قابل توجه در فضای فعلی معاملات بورس مدیریت دامنه نوسان در بازار است، اینکه وضعیت بازار سهام به گونه‌ای باشد که معاملات آن به سمت صف محوری پیش برود به هیچ عنوان رویه درستی نیست.
وی به علت مدیریت دامنه نوسان بورس تاکید کرد و گفت: در بازار سهام یا افراد حرفه‌ای حضور دارند که نسبت به انتخاب سهام ارزشمند بورس آشنایی دارند و می‌توانند براساس دانشی که دارند معاملات خود را در بازار انجام دهند یا سهامدارانی در این بازار فعال هستند که اطلاعی از این بازار ندارند و باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با کمک کارشناسان حرفه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار تصمیم‌گیری کنند.

به گفته ثابت، صحبت‌های فعالان حاضر در بازار درباره دامنه نوسان از این باب نیست که به دنبال رشد پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه در صدد هستیم تا با اتخاذ روش‌های درست و عدم صف محوری، به راحتی امکان خرید و فروش سهام در بورس برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید مسایلی مانند عرضه اولیه و مکانیزم بازار به سمتی پیش بروند که تحلیل، ملاک معاملات آن ها باشد و نباید اینگونه باشد که سهامداران صف خرید را ملاک تصمیم گیری خود برای سرمایه گذاری در این بازار قرار دهند زیرا این موضوع به هیچ عنوان ارزیابی دقیقی از سهام حاضر در بازار نیست.

رشد بازار سهام نباید به طور دائم دامه دار باشد

وی با اعتقاد بر اینکه رشد بازار سهام نباید به طور دائم دامه دار باشد، گفت: گاهی شرکت ها گزارشی را از عملکرد و فعالیت خود در بازه زمانی مشخص ارائه کردند که سهامداران باید براساس تحلیل نسبت به ارزندگی شرکت ها تصمیم گیری کنند.

ثابت ادامه داد: معاملات بورس در صورت مدیریت فضای کلان اقتصادی کشور و عدم اتخاذ تصمیمات لحظه ای می تواند روند معقولی را به خود بگیرد و دیگر در آن زمان خطر چندان جدی معاملات این بازار را مورد تهدید قرار نمی دهد.
ثابت با بیان اینکه خارج از بازار سرمایه انتظار حاکمیت عقلانیت وجود دارد، گفت: در فضای خارج از بورس باید از تصمیمات لحظه ای جلوگیری شود تا اقتصاد کشور پیش بینی پذیر باشد، در فضای داخلی هم مشکل چندانی بازار را تهدید نمی کند بلکه به دلیل تصمیمات درست اعضای شورای عالی بورس، نظارت سازمان بورس و ریز ساختارهای موجود سرمایه گذاران دغدغه چندانی را در بازار نخواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: این صحبت بارها و از سوی همه فعالان بازار مطرح شده است که بازار سهام، بازار کوتاه مدت نیست و سهامداران نباید با نگاه کوتاه مدت یا دو هفته ای نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند و انتظار کسب بازدهی های کلان را در این مدت کوتاه داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامدارانی که در طول این دو سال وارد بازار شده اند باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که روند صعودی و نزولی بازار سهام دائمی نیست و نباید به محض اصلاح شاخص بورس با رفتارهای هیجانی خود باعث روند نزول سنگین شاخص بورس شوند.

به دنبال نقدشوندگی، شفافیت و اصلاح قوانین مرتبط با قوانین بازار هستیم

وی با بیان اینکه ما به دنبال نقدشوندگی، شفافیت و اصلاح قوانین مرتبط با بازار سهام هستیم، گفت: چه دلیلی وجود دارد که سود مجامع شرکت ها هشت ماه بعد از تعیین سود به سهامداران واریز شود، براساس ارزش زمانی پول، ارزش کنونی پول با هشت ماه آینده یکسان نیست به همین دلیل باید تصمیماتی برای اصلاح آن صورت گیرد که در این راستا برخی از قوانین بازار سرمایه نیازمند بازبینی و اصلاح است.

ثابت اظهار داشت: اگر در بازار سرمایه به دنبال این هستیم که روند معاملات مطلوب باشد و منابع موجود به سمت تولید و اشتغال سوق داده شوند باید قوانین بالادستی بازار مانند قانون تجارت یا مالیات مورد اصلاح قرار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد تا تصمیماتی که اکنون برای کشور اتخاذ می شود منطقی و درست باشند زیرا دیگر در فضای اقتصادی کشور فرصتی برای انجام آزمون و خطا وجود ندارد.

مکانیزم معاملات بورس مشخص است
وی با اشاره به اینکه مکانیزم معاملات بورس به صورت کامل مشخص است، افزود: با توجه به اینکه قیمت ها براساس عرضه و تقاضا، تحلیل کارشناسان و مدیران صندوق ها ارزیابی می شود؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که معاملات بازار سهام برای همیشه رو به رشد و دارای صف خرید باشند.
ثابت تاکید کرد: طی چند ماه گذشته مسایلی مانند نرخ ارز، برجام و انتخابات ریاست جمهوری ایران روند معاملات بازار را تحت شعاع قرار داده بود اما بعد از برگزاری انتخابات به دلیل ثبات بازار ارز دیگر چندان خطری معاملات بازار را تهدید نمی کند و بازار در حال حرکت به سمت ثبات است اما یکی از مسایلی که در وضعیت فعلی برای معاملات بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است انتخاب کابینه دولت سیزدهم است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دنبال انتخاب تیم کابینه جدید، معاون اول رییس جمهوری که هماهنگ کننده وزرا است و انتخاب رییس کل بانک مرکزی از جمله افرادی هستند که می توانند با تصمیم گیری های خود در کشور تعیین کننده مسیر بازار باشند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٢٥٠ هزار واحد عبور کرده است و نرخ ارز به عنوان یکی از مسایل مهم در بازار به مرحله ثبات رسیده است؛ بنابراین می توان انتظار ایجاد روندی معقول را در بازار داشت.
ثابت با بیان اینکه وضعیت معقول قیمت جهانی، رشد قیمت نفت و برگزاری مجامع جزو مسایل روز بازار هستند که تاثیر خود را در معاملات خواهند گذاشت، گفت: با توجه به موقعیت فعلی، این پارامترها در بازار شاهد تاثیر مثبت آن در معاملات این بازار خواهیم بود.

الزام برای ثبات و عدم تصمیمات لحظه ای برای معاملات بازار
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موضوعی  که اکنون برای بازار سرمایه به عنوان مساله ای جدی تلقی می شود ثبات و عدم تصمیمات لحظه ای برای معاملات بازار است، گفت: اگر بازار به مرحله ای برسد که تصمیمات کلان کشور از قابلیت پیش بینی پذیر بودن برخوردار باشد در آن صورت سرمایه گذاران با اطلاعات بهتری نسبت به بازار اقدام به معامله می کنند.
وی با اشاره به اینکه توسعه بخش خصوصی در کشور نباید با مشکل مواجه باشد، اظهار داشت: در طی این سال ها فعالیت بخش خصوصی با ضعف هایی همراه بوده  است، بنابراین یکی از مهمترین اقدامات رئیس جمهوری آینده، فعال کردن خصوص سازی و در اختیار گذاشتن شرکت های دولتی در اختیار بخش خصوصی واقعی است.

ثابت تاکید کرد: در صورت تقویت بخش خصوصی واقعی و سپرده شدن کار به مردم با بازدهی بهتری در فعالیت ها روبرو خواهیم بود.

کد خبر 44553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =