توسعه صادرات سبب پویایی اقتصاد کشور خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی خرم‌آباد معتقد است: از آنجا که توسعه صادرات کشور نه تنها سبب تشکیل یک اقتصادی قوی، سالم و دقیق بلکه پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور خواهد شد نباید آن را صرفا یک اهرم اقتصادی قلمداد کرد بلکه صادرات را باید دستاورد یک اقتصاد توسعه‌یافته دانست.

احسان ناصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در توسعه‌یافتگی اقتصاد یک کشور بسیار مهم دانست و افزود: نگاه به صادرات باید اصلاح شده و مورد بازنگری قرار گیرد به طوری که مسئولان باید بدانند که صادرات یک بخش ساده از اقتصاد را تشکیل نمی‌دهد بلکه صادرات نتیجۀ و دستاورد یک اقتصاد زنده و پویاست.

وی با بیان اینکه صادرات نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشور دارد، اظهار داشت: صادرات علاوه بر آنکه می تواند سبب تحول چشمگیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات شود، قادر خواهد بود تراز تجاری را مثبت کرده، تولید را رونق داده و فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند که همه این موارد از مهم‌ترین پارامترهای توسعه‌یافتگی هر کشور هستند.

ناصر با بیان آنکه صادرات آخرین حلقۀ زنجیره یک اقتصاد پویاست، بیان کرد: خروجی یک سیستم اقتصادی سالم و با بنیان قوی، به طور قطع توسعه صادرات پوپا است که اگر بتوانیم درست وارد این شویم، می‌توان تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کرد.

عضو اتاق بازرگانی خرم‌آباد با اشاره به اینکه صادرات، به‌خودی‌خود یک محصول اقتصادی است، گفت: اگر یک سیستم اقتصادی بتواند براساس منطق و اصول متقن و کاملاً علمی حرکت کند، قطعاً ثمرۀ آن صادرات توسعه‌یافته خواهد بود.

ناصر با اشاره به اینکه با تعاریف یادشده باید صادرات را شاخص توسعه‌یافتگی اقتصادی هر کشور دانست، تصریح کرد: براساس این شاخص، هر کشوری در حجم مبادلات و صادرات محصولات و خدمات خود موفق‌تر عمل کند، اقتصادی پویاتر و سالم‌تر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقش صادرات در توسعه‌یافتگی کشورهای پیشرفته بهترین نمونه برای اثبات این ادعاست، ادامه داد: امروزه کشورهایی که در صادرات قوی‌تر و استراتژیک‌تر عمل می‌کنند، همان کشورهایی هستند که از آنها به عنوان توسعه‌یافته یاد می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم نهادینه‌شدن تفکر سیستمی در جریان اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه تفکر سیستمی در کشور و در نهادهای اجرایی وجود ندارد و این کمبود حتی در سازمان‌ها و نهادهای نظارتی، تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر، قانون‌گذار و سیاستگذار مانند مجلس هم به وضوح دیده می‌شود که این عامل را می‌توان یکی از مهمترین عوامل کاهش صادرات و به تبع آن رشد منفی اقتصاد دانست.

کد خبر 44564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =