دولت سیزدهم با سیاست‌ های انقباضی می تواند مشکلات را حل کند

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دولت سیزدهم برای پیشبرد و حل مشکلات اقتصادی باید بهره گیری از سیاست‌های انقباضی را مورد توجه و دستور کار خود قرار دهد چرا که کنترل و حل معضلاتی نظیر تورم در کوتاه مدت امکانپذیر نیست.

کامران ندری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره اولویت های اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار داشت: چالش های اقتصادی دولت آینده به حدی زیاد است که نمی توان اولویت مشخصی را برای آن تعیین کرد اما اولین معضل جدی دولت سیزدهم، رفع کسری بودجه است که سیاست‌های انقباضی تا حدودی برای حل این معضل کارگشاست.

وی با اشاره به اینکه همین الان هم به نظر می رسد دولت دوازدهم برای ایفای تعهدات خود از حساب تنخواه بانک مرکزی استفاده می کند، تصریح کرد: دلیل چنین برآوردی از این وضعیت ناشی از پائین آمدن نرخ بهره در نظام بانکی است به طوری که نمی توان آن را کتمان کرد. رویکردی که بدون شک دولت آینده را در حل موضوع تورم به درسر می‌اندازد و باید تدابیر جدی برای کاهش آن اتخاذ کند.

این استاد دانشگاه امام صادق افزود: طبیعتاً اگر وضعیت اقتصاد کشور به این شکل ادامه یابد و دولت جدید هم نتواند راهی برای تامین درآمد لازم جهت پوشش هزینه ها پیدا کند، ممکن است تبعات نامطلوب تورمی قابل ملاحظه ای در پایان سالجاری ایجاد شود، از این رو بنده معتقدم بدون شک در کوتاه مدت دولت باید یک راهی برای حل معضل کسری بودجه و کنترل مهار تورم پیدا کند.

ندری تصریح کرد: اگر تورم کنترل و مهار نشود دولت هیچیک از برنامه‌ها را نمی تواند شروع کند چرا که تورم مثل یک خونریزی می ماند که در یک بیماری عارض شده و پزشک تا این خونریزی را کنترل نکند، نمی تواند درمان اصلی را شروع کند. به همین خاطر به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت مهم ترین چالش دولت جدید بحث کنترل و مهار تورم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش، دولت منتخب برای کنترل تورم باید چه استراتژی در پیش بگیرد، افزود: در کوتاه مدت باید کسری بودجه را حل کند که این کار سختی است اما راهکار حل آن از نظر اقتصادی در کوتاه مدت انتشار اوراق و افزایش نرخ بهره در اقتصاد است، اما اگر دولت جدید بخواهد این رویه را پیش بگیرد راه سختی است و افزایش نرخ بهره برای فروش رفتن اوراق اجتناب ناپذیر است، از این رو باید به فکر چاره دیگری باشد.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم حتما باید در کوتاه مدت کار خود را با سیاست انقباضی شروع کند تا بتواند تورم را کنترل و مهار کند، چون اگر تورم کنترل و مهار نشود و در این سطحی که هست باقی بماند کار خیلی سخت پیش روی دولت بعدی قرار دارد.

ندری با بیان اینکه اعمال سیاست‌های انقباضی رویکردی کوتاه مدت برای مهار و کنترل تورم است، گفت: اگر بخواهیم تورم را به صورت ریشه ای علاج کنیم باید اصلاحات ساختاری مهمی در حوزه اقتصاد، بانکی و بودجه ریزی دولت رخ دهد که امیدوارم این مهم در دولت آقای رئیسی با توجه به رویکردها و برنامه های اقتصادی او محقق شود.

کد خبر 44683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =