تثبیت قوانین صادراتی با هدف تحقق اهداف این بخش ضروری است

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بی ثباتی در قوانین و ایجاد محدودیت در صادرات تاکنون خسارات زیادی به این بخش وارد کرده است، ابراز امیدواری کرد که با تثبیت قوانین و مقررات در سال جاری نه تنها بتوان روند صادرات به عراق را حفظ کرد بلکه با اصلاح دستورالعمل ها بتوان سهم بیشتری از این بازار را در اختیار گرفت.

سیدحمید حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز که درباره دلایل کاهش حجم صادرات به عراق سخن می گفت، اظهار داشت: از آنجا که عمده بی ثباتی ها از سوی ایران بوده اما عراق هم با اعمال برخی از ممنوعیت‌ها خسارت زیادی را به صادرکنندگان ما وارد کرده که برای جبران این وضعیت باید از طریق مذاکره و گفت وگو بین طرفین راهکارهای لازم جهت رفع محدودیت ها صورت گیرد.

وی با تشریح آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق، گفت: سال گذشته نسبت به دو سال قبل کاهش صادرات به عراق داشتیم البته ناگفته نماند که حجم صادرات ایران در سال گذشته به طور کلی با کاهش همراه بود.

وی افزود: مجموع صادرات ایران به عراق نیز مانند دیگر کشورهای دنیا در دوره مورد بررسی بدنبال شیوع کرونا، کاهش واردات مواد اولیه و بسته بودن ۴ ماهه مرزهای عربی با تنزل همراه بود به طوری که ارزش آن در این مدت حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به شکل کالا و ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار نیز صدور خدمات بود. 

حسینی با بیان اینکه سهم صادرات ایران در بازار عراق کاهش پیدا نکرده اما سهم ما در مقایسه با رقبایی مثل ترکیه و چین کاهش یافته است، تاکید کرد: آمار سه ماهه نشان می دهد که ما حدود ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم که اگر متوسط ماهانه ۵۵۰ میلیون دلار باشد این رقم امسال افزون بر ۷۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت صادرات به عراق قابل رضایت بوده است، افزود: بخشی از دلایل افزایش آمار صادراتی ما به عراق به دلیل صادرات گاز است که در مجموع سبب شده صادرات امسال  ایران به عراق با وضعیت بهتری همراه شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم صادرات به عراق را افزایش دهیم چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ گفت: بخشی از رویکردها برای افزایش صادرات در اختیار ماست و بخشی در اختیار بازار این کشور است اما رفت و آمد تجار دو کشور ملاک مهمی برای بالا بردن صادرات به عراق است لذا تسهیل رفت و آمد تجار دو کشور بعنوان اولین اقدام باید مدنظر قرار گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان با بیان اینکه تجارت ایران و عراق، تجارت بانکی و هسته ای نیست و براساس اعتماد و مذاکرات متقابل شکل می‌گیرد، اظهار داشت: این رویکرد بسیار حیاتی است و عدم تحقق آن سبب خسارت بیشتر به تجار ما می شود.

کد خبر 44723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =