افزایش صادرات تنها با اجرای یک برنامۀ ثابت ده ساله تحقق می یابد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه معتقد است: کشور برای عملی ساختن رونق صادرات نیاز به یک برنامه ثابت ده ساله دارد؛ برنامه‌ای که بازرگان بتواند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را در همۀ بخش‌ها اعم از تولید، بازاریابی و سپس صادرات، تنظیم کند.

بهنام تاجدالدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به وجود بزرگترین چالش ها و مصائب در مسیر فعالیت صادرکنندگان ایرانی، اظهار داشت: موانع و نارسایی های بخش تولید؛ تامین مواد اولیه و صادرات آنقدر فراوان است که بازرگانان و تجار ایرانی علاوه بر مقابله با انواع تحریم‌ بین‌المللی، باید با تحریم‌های داخلی نیز مبارزه کنند.

وی افزود: امروزه تجار و بازرگانان ایرانی علاوه بر تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلف از جمله بانکی که تا حد زیادی به اقتصاد کشور ضربه وارد کرده، با موضوع خودتحریمی نیز باید دست‌وپنجه نرم کنند.

تاجدالدینی درباره مفهوم خودتحریمی ادامه داد: خود تحریمی یعنی تصویب و اجرای بخشنامه‌های یک‌شبه، فوری و غیرکارشناسانه که بدون مشورت با بخش‌خصوصی و بی‌توجه به اقتضائات موجود اتخاذ می‌شود که در نهایت امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و بازگشت ارز صادراتی را با مشکلات متعددی مواجه می کند.

وی با اشاره به نقش ثبات قوانین و مقررات در تامین آرامش روانی صادرکنندگان و تولیدکنندگان، اظهار کرد: تداوم بی‌ثباتی در صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی از یک طرف امنیت فکری و روانی تاجر ایرانی را از بین برده و از سوی دیگر، سبب شده سرمایه‌گذار و خریدار خارجی نیز از طرف ایرانی ناامید شود که ادامه این روند سبب خروج تدریجی بازارهای جهانی و حتی منطقه از دست صادرکنندگان ایرانی خواهد شد.

این صادرکننده تصریح کرد: به طور قطع بخشنامه‌ها و مقررات باید طوری تنظیم شوند که بخش‌خصوصی و بازرگانان به سود برسند و دولت نیز متحمل ضرر و آسیب مالی نشود، اما متأسفانه در اغلب موارد این مقررات با نگاه تک بُعدی تصویب شده و تنها با هدف تامین منافع دولت متمرکز شده اند؛ در حالی که دولت می‌داند بدون توسعۀ صادرات نمی‌تواند ارزآوری و اشتغالزایی مناسب و متناسب داشته باشد.

تاجدالدینی بیان کرد: اگر بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر اداری که طی این سال‌ها صادر شده و صادرکنندگان کشور را دچار سردرگمی و گرفتاری‌های متعدد کرده که اثرات آن، کماکان هم ادامه دارد، نبودند، حجم صادرات ایران به‌رغم همه مشکلات، خیلی بیشتر از میزان فعلی بود.

وی در پایان مجددا نقش نامطلوب تصویب قوانین و مقررات ناگهانی و غیرکارشناسی بر بخش تجارت را یادآور شد و گفت: کاهش حجم صادرات کشور در حال حاضر بیش از آنکه مربوط به شیوع ویروس کرونا باشد، ناشی از خودتحریمی‌ها و ایجاد موانع خودساخته است.

کد خبر 44770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =