کسری بودجه بزرگترین معضل دولت سیزدهم

یک کارشناس مسائل اقتصادی مهم ترین چالش پیش روی دولت سیزدهم را کسری بودجه عنوان و تاکید کرد: دولت سیزدهم برای پیشگیری از افزایش فشار بر سایر بخش ها و برون رفت از این شرایط خیلی سخت باید تدابیر ویژه ای اتخاذ کند.

سیاوش غیبی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز که درباره مهم ترین چالش دولت سیزدهم در بخش اقتصاد یعنی کسری بودجه سخن می گفت، افزود: اولین مشکل این دولت، کسری بودجه حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود که بخشی از آن صرف پرداخت حقوق و افزایش حقوق بازنشستگان، کارمندان دولت و منابع جاری دولت می شود و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، جبران کسری بودجه را بعنوان کاری سخت پیش روی این دولت قرار خواهد داد.

وی با طرح این سوال که دولت جدید از محل کدام منابع می خواهد کسری بودجه را جبران کند؟ اظهار داشت: اگر بخواهد هزینه ها را کسر کند که بخاطر ثابت بودن، نمی تواند؟ حقوق بازنشسته ها و کارگران بازنشسته را هم نمی تواند کم کند. منابع مالیاتی و غیرمالیاتی نیز افزایش یافته و این ارقام هم به زحمت وصول می شود، بنابراین دشواری بسیاری برای دولت سیزدهم در شروع کار وجود دارد.

وی اضافه کرد: فرض کنید ۳۰ درصد از عدد اعلام شده را با دریافت مالیات و صرفه جویی حل کردیم اما برای ۷۰ درصد کسری بودجه باید اوراق چاپ شود که بخاطر عدم ظرفیت فروش، نیز این کار غیرعملی است و در نهایت سبب تاخیر در وصول مالیات می‌شود.

غیبی پور تصریح کرد: کسری بودجه به طور معمول در دنیا و ایران به سه طریق جبران می شود که چاپ اوراق قرضه یکی از این موارد است که آن نیز تنها قادر به پوشش بخش اندکی از کسر بودجه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: روش دیگر برای جبران کسری بودجه، آزاد شدن منابع حاصل از فروش نفت و دیگر درآمدهای بلوکه شده از تحریم در بانک های دیگر کشورهای دنیاست تا دولت بتواند از این محل بخشی از کسری را جبران کند که البته شاید این موضوع عملی شود و بخشی از تحریم ها برداشته و فروش نفت ما تسهیل شود.

وی تاکید کرد: بحث مهم دیگر استقراض است که معمولاً دولت ها از این شیوه بهره گیری می کنند یعنی به جای اینکه به فکر دریافت مالیات و دیگر بخش ها باشند، راحت ترین کار این است که حق الضرب چاپ می شود که آثار این پول بعداً در سفره مردم می آید که اصطلاحاً مالیات تورمی ایجاد می کند.

غیبی پور در پاسخ به این سوال که تیم اقتصادی دولت سیزدهم چقدر می تواند در حل بحران تاثیرگذار باشد؟ گفت: در دنیای جدید تصمیمات همه تیم های اقتصادی، سیاسی، امنیتی به هم مرتبط است یعنی هیچ تصمیمی نیست که بگوییم روی اقتصاد تاثیری ندارد از این رو مهم ترین چالشی که در دولت آینده مطرح است بحث بودجه است و اگر تحریم ها برطرف و منابع بلوکه شده آزاد نشود، برنامه های کوتاه مدت تاثیر چندانی نخواهند داشت و تنها می تواند در فرایندها و بودجه نویسی بعدی تاثیر بگذارد یعنی در بودجه امسال که تصویب شده و همه چیز مشخص است کاری نمی توان انجام داد.

کد خبر 44773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =