معاملات روزانه ۷۷.۵ هزار میلیارد تومان در بازار بین‌بانکی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که در سال ۱۳۹۹، به طور متوسط روزانه ۷۷.۵ هزار میلیارد تومان معاملات ریالی بین بانک‌ها انجام شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند معاملات در بازار بین‌بانکی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: حجم معاملات بین بانکی پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷، حدود ۸۱ درصد رشد داشت.

براساس این گزارش، سیاستگذار پولی برای مدیریت نقدینگی بانک‌ها طی سال های ۱۳۹۹-۱۳۹۷، بیش از قبل، از این ابزار استفاده کرده است.

دلیل رشد حجم معاملات بازار بین بانکی این است که وقتی انتظارات تورمی بالا می‌ رود و جذابیت سیستم بانکی نسبت به سایر بازارها برای سپرده ‌گذار کاهش می‌ یابد، تقاضا برای تبدیل شبه پول به پول افزایش پیدا می کند، لذا نیاز بانک به نقدینگی کوتاه مدت بیشتر می‌ شود.

نرخ سود بین بانکی می ‌باید براساس عرضه و تقاضا مشخص ‌شود و تغییرات نرخ مزبور در صورت عدم دخالت دستوری، می‌ تواند در افزایش و یا کاهش نرخ سود بانکی نیز موثر باشد.

طبق آمارها، در سال ۱۳۹۹، نرخ سود بین بانکی در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۳۹۸، به ۱۷.۵ درصد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۴ واحد درصد افت داشت.

از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹، بیشترین نرخ سود بین بانکی مربوط به سال ۱۳۹۳ و معادل ۲۷ درصد است.

بازار بین بانکی یکی از اجزای بازار پول است که در آن بانک ها و سایر مؤسسات اعتباری، جهت تامین مالی کوتاه مدت، بـه معامالت با یکدیگر می پردازند. انجام عملیات استقراض در این بازارها بر مبنای نرخ سودی انجام می شود که به آن «نرخ سود بین بانکی» می گویند. این بازار حداقل دو نقش حیاتی درنظام های مالی نوین ایفا می کند. اولین و مهمترین نقش آنها مداخله فعالانه و موثر بانک مرکـزی در اجرای سیاست پولی از طریق راهبری نرخ های سـود اسـت. دوم، بازارهـای بـین بـانکی کارآمـد، نقدینگی را به شکل مطلوبی از موسسات مالی دارای مازاد وجوه به موسـسات دارای کـسری وجـوه انتقال می دهند.

درمجموع، توسعه و تعمیق بازار بین بانکی ریالی نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت کـه اهـم آن عبارتند از: اجرای موثرتر سیاست های پولی و اعتباری، بهبـود مـدیریت نقـدینگی بانـک هـا، کـاهش اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی، کاهش هزینه های تجهیز منابع برای بانک هـا و امکـان کـاهش نرخ سود تسهیلات از این طریق و تقویت توان مالی بانک ها در جهت تامین مالی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری.

آمارهای بانک مرکزی از میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به یکدیگر نشان می‌دهد که بانک‌های مشمول اصل 44 با حجم سپرده گذاری 42 هزار میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات بین بانکی داشته اند. بررسی آمار سپرده‌پذیری بانک‌ها نیز نشان می دهد بانک‌های خصوصی بیشترین سهم از استقراض در این بازار را داشته‌اند.

کد خبر 44821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =