دولت سیزدهم قانون مالیات را ساماندهی کند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با وجودی که لایحه اصلاح قانون مالیات دو سالی است در دولت دوازدهم آماده شده ولی چون با نظرات و خواسته های حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور تطابق نداشت به مجلس ارائه نشد لذا امیدوارم این پیشنهاد در دولت سیزدهم با همکاری مجلس شورای اسلامی تصویب و عملیاتی شود.

حسین رضوی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اضافه کرد: از نظر بنده مالیات بر مجموعه درآمد می تواند گره گشا اوضاع کشور در وضعیت فعلی باشد ولی در شرایط رکود فعلی نمی توان انتظار داشت، عصای موسی باشد و تمام مشکل کسری بودجه را حل کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت پرداخت مالیات در دولت آیت الله رئیسی، اظهار داشت: در حال حاضر گزینه‌هایی پیش روی دولت جدید قرار دارد تا در راستای کسب درآمدهای مالیاتی به آنها استناد کند که این گزینه‌ها به سه دسته تقسیم‌ می شوند.

وی افزود: دسته اول مالیات های تنظیمی هستند که براساس آن دولت باید در سال اول منابع مورد نیاز خود را تامین کند که اگر درست و اصولی اجرا شد، قطعا منجر به تغییر رفتار می شود و در نتیجه کاهش سوداگری و سفته بازی را در پی خواهد داشت.

رضوی ‌پور که در خصوص روش های نادرست دریافت مالیات سخن می گفت، ادامه داد: اگرچه دریافت مالیات از خانه های خالی موجب کاهش زمان نگهداشتن خانه های خالی می شود ولی با تحقق این امر ممکن است درآمد ناشی از این نوع مالیات ستانی بتدریج کاهش یابد که در درازمدت نمی‌توان به عنوان منابع درآمدی پایدار از آن استفاده نمود بلکه تنها درآمدی موقت است.

وی تصریح کرد: دسته دیگری از مالیات‌ها هستند که رویکرد دولت به آنها براساس سیستم مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی که در این نگاه مالیات بر مجموعه درآمدها شکل می‌گیرد و اجرای آن مستلزم قانون است که متاسفانه این قانون در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دولت قرار بود با استفاده از دریافت مالیات بر مجموع درآمد در طول برنامه ششم توسعه سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی را به ده درصد برساند اما در حال حاضر طبق تخمین هایی که دریافت شده تنها حدود ۳/۵ درصد آن محقق شده و این بدان معناست که ما به نسبت شروع برنامه ششم توسعه، پسرفت داشته ایم.

رضوی پور در پایان گفت: در نهایت رویکردی که در دولت سیزدهم باید مدنظر قرار گیرد این است که مالیات بر مجموعه درآمد در سال های ابتدایی دولت اجرا شود تا سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی به ده درصد رقم پیش بینی شده نزدیک شود، رویکردی که می‌تواند بخشی از این کسری را جبران کند.

کد خبر 44991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =