وضعیت صادرات کشور نگران‌کننده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، وضعیت صادرات کشور در سال گذشته را به شدت ناامید و نگران‌کننده عنوان کرد و با طرح این سئوال که چرا دولت دوازدهم اصرار داشت که بگوید صادرات غیرنفتی موفق بوده، آیا این صادرات غیرنفتی چیزی جز صدور گاز و مواد پتروشیمی بوده است؟

قاسم کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره بر ضرورت تسهیل امور بانکی برای تجار با هدف توسعه صادرات، اظهار داشت: امروزه تجارت و صادرات همه کشورهای دنیا با استفاده از ارزهای دیجیتال و سیستم بانکی یکپارچه انجام می‌شود اما بازرگانان و تجار ایرانی کماکان باید با همان روش‌های سنتی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه صادرکننده با روش‌های سنتی، بخش زیادی از فرصت‌های موجود در بازار را از دست می‌دهد، افزود: بنابراین به‌روز رسانی سیستم صادراتی کشور یکی از الزامات بخش صادرات است که انجام آن در مرحله اول منوط به افزایش مراودات با دیگر کشورهای جهان است.

کریمی با اشاره به آسیب‌های وارده ناشی از تحریم به بدنه اقتصادی کشور، ادامه داد: امروز بازرگان ایرانی کالا را با هزار و یک مشکل صادر می‌کند اما در قبال دریافت پول هیچ تضمینی ندارد و این در حالیست که تجار کشورهای دیگر با استفاده از سیستم بانکی یکپارچه، با امنیت روانی و آرامش فکری به بازارسازی، بازاریابی و صادرات مشغول هستند.

این صادرکننده تصریح کرد: ایجاد موانع در مسیر صادرات کالا، اقتصاد کشور را متضرر کرده به طوری که بازارهایی را که تا امروز با دشواری فراوان فتح شده به راحتی به‌ رقیبان واگذار می‌کند.

وی بیان کرد: صدور بخشنامه ‌های ناگهانی نه تنها بر عملکرد و فعالیت صادرکنندگان تاثیر سوء دارد بلکه تداوم رویکردهای ضد صادراتی چرخه توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌ کند.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با تأکید بر نقش مهم بخش‌خصوصی در پویایی اقتصادی کشورها، افزود: مادامی که بخش‌خصوصی در حوزه اقتصاد و صادرات فعال نشود و نتواند به استقلال و پویایی برسد، دولت باید با استفاده از صادرات مواد خام و گاز و محصولات پتروشیمی و درآمدی که از این راه به دست می‌آورد، منابع لازم برای پرداخت یارانه و سبدهای معیشتی را تأمین کند که با تداوم چنین روندی نمی‌توان به رشد اقتصادی مطلوب دست پیدا کرد.

کد خبر 45056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =