نرخ سود بین‌بانکی ۱۸.۱۷ درصد شد

نرخ سود در بازار بین‌بانکی در یک هفته منتهی به هفتم مردادماه با ۰.۴۴ درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۱۸.۱۷ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از آن دارند که نرخ سود در بازار بین‌بانکی در یک هفته منتهی به هفتم مردادماه بار دیگر کاهشی شده است. این در حالی است که پایین‌ترین نرخ ثبت شده برای نرخ سود در این بازار از ابتدای امسال مربوط به هفدهم تیرماه با ۱۷.۹۵ درصد بوده است.

نرخ سود در بازار بین بانکی که در هفته نخست امسال ۱۹.۹ درصد بود، در پایان فروردین ماه به عدد ۱۹.۸۲ درصد رسید.

روند نزولی نرخ سود بازار بین بانکی در اردیبهشت ماه ادامه داشت و در پایان این ماه ۱۹.۶ درصد شد.

در نخستین روزهای خردادماه که هیجان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفته بود، نرخ سود در بازار بین بانکی جهش جزئی ۰.۱۸ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه داشت. در یک هفته منتهی به سی‌ام اردیبهشت‌ماه نرخ سود در این بازار ۱۹.۶ درصد بود و در ۶ خرداد برابر ۱۹.۲۴ درصد رسید. با این حال این نرخ در پایان خردادماه برابر اعلام بانک مرکزی ۱۸.۵۴ درصد بود.

در شروع فصل تابستان نرخ سود در بازار بین بانکی دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت به این صورت که سوم خردادماه ۱۸.۴۶ درصد اعلام شد و طبق آخرین داده‌های آماری که هفدهم تیرماه توسط بانک مرکزی اعلام شد به رقم ۱۷.۹۵ درصد رسید.

باید توجه داشت که نرخ سود بازار بین بانکی متفاوت از نرخ سود بانکی است. نرخ سود بانکی به میزان سود سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت افراد در بانک‌ها تعلق می‌گیرد اما نرخ بین بانکی به سودی که بانک‌ها از یکدیگر استقراض کرده‌اند پرداخت می‌شود.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

کد خبر 45071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =