ایران در حال گذار از یک رانتینر نفتی و تبدیل به کشور متکی به درآمدهای غیرنفتی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: ایران در حال عبور از یک کشور «رانتینر نفتی» به سمت کشوری متکی به درآمدهای منبعث از «صادرات محصولات کشاورزی و تولیدات پتروشیمی گاز محور» است.

حسین شیرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر لزوم استفاده بهینه از منابع و پتانسیل های موجود با هدف تحقق رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و افزود: دولت رانتینر دولتی است که بخش عمده درآمد خود را از صدور تنها یک یا چند ماده خام به موسسات یا کشورهای خارجی بدست می‌آورد لذا برای رفع وابستگی و حفظ تعادل در اقتصاد، کشور باید با تدوین سیاست های و برنامه های مناسب از این دوران عبور کند.

وی طراحی و اجرای راهبرد ثابت با هدف جلوگیری از پراکندگی تصمیمات و رویکردهای اقتصادی خاص در بخش کشاورزی را ضروری دانست و اظهار داشت: متاسفانه به علت فقدان یک راهبرد مشخص صادراتی در حوزه کشاورزی، عدم وجود شفافیت در سیاست‌گذاری تجاری کلان بخش کشاورزی، ضعف در دیپلماسی بازرگانی کشاورزی و همچنین نبود استراتژی بلندمدت در حوزه تولید و صادرات محصولات این بخش، اکنون این حوزه با مجموعه ای از مشکلات و نارسایی ها درگیر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بالای کشور در تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی، تصریح کرد: این مشکلات و مسائل در حالی ایجاد شده که ایران در تولید یک‌سوم از ۶۶ محصول اصلی دنیا در بخش کشاورزی، دارای رتبه‌های اول تا دهم جهان بوده که سهم محصولات باغی ۱۵ و محصولات زراعی ۷ محصول است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد ثبات در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، این مهم را از شروط اصلی رونق صادرات دانست و گفت: متاسفانه هنوز درگیر قوانین دست و پاگیر اداری و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و دستکاری نابهنگام نظام تعرفه‌ها هستیم.

شیرزاد با اشاره به بازار بزرگ کشورهای منطقه، تلاش ایران برای افزایش سهم خود در بازار این کشورها را ضروری دانست و گفت: تغییر مداوم مقررات، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها سبب افت صادرات و حضور کمرنگ ایران در بازار ۱۵ کشور همسایه (یک درصد ازحجم تجارت) در سال‌های اخیر شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تلاش دولت جدید برای رفع این مشکلات، افزود: دولت دوازدهم با پرداخت تسهیلات ویژه زمینه رشد و توسعه صادرات کشور را فراهم کند.

کد خبر 45106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =