با حذف ارز دو نرخی، فساد، رانت و دلالی از بین خواهد رفت

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: از آنجا که همه اقتصاددانان و فعالان واقعی بخش‌های مختلف اقتصاد وجود ارز دو و چند نرخی را عامل افزایش فساد، رانت و دلالی در کشور می دانند، حذف آن از نظام پولی و مالی کشور را ضروری می دانند.

رضا سواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از تبعات نامطلوب و معضلات ناشی از ارز دو نرخی بر بخش های مختلف تولید، صادرات و تجارت را برشمرد و اظهار داشـت: ارز چند نرخی فسادآور و ایجادکننده رانت در کشور است به طوری که این امر سبب می‌شود، بیشتر مردم و بخش های مختلف اقتصاد کشور به دلالی و رانت خواری گرایش پیدا کنند که دولت باید با اصلاح این رویه مردم را به بهره گیری از شیوه های صحیح اقتصادی هدایت کند.

وی افزود: سه سال است که همه تشکل‌ها و انجمن‌های اقتصادی کشور از دولت می‌خواهند وضعیت ارز را ساماندهی و آن را تک ‌نرخی کند اما دولت دوازدهم هیچ اقدام موثری در اصلاح این رویه در نظام ارزی کشور انجام نداد.

سواری بیان کرد: امروز وضعیت تامین ارز در کشور تا حدی نابسامان است که تولیدکننده واقعی حتی با نامه وزیر مربوطه و مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند مواد اولیه مورد نیاز را وارد کند اما به دفعات زیاد دیده شده که افرادی هستند به اسم تولید و کالای اساسی، ارز نیمایی دریافت و با آن شروع به دلالی می‌کنند.

این تولیدکننده گوشت و مرغ با تشریح برخی از سوءاستفاده دلالان با بهره گیری از شرایط ارز دو نرخی، تصریح کرد: افرادی هستند که برای واردات مواد اولیه و یا کالای اساسی مورد نیاز عموم مردم، ارز دولتی دریافت کرده اند اما نه‌ تنها هیچ فعالیتی در این حوزه‌ها نداشته اند؛ بلکه با واردات خودروهای لوکس و فروش آنها با ارز آزاد در بازار، به ثروت‌های هنگفت و رانت های کلان دست یافته اند.

سواری یادآور شد: این اقدامات در حالی انجام شده که تولیدکننده برای تامین دان مورد نیاز طیور مشکل دارد که تداوم این روند باعث حذف گله‌های مولد و کشور با کمبود گوشت و تخم‌مرغ مواجه شده است.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر کسی به این فکر نمی‌کند که اگر ارز نیمایی از روی واردات برداشته شود، قیمت مرغ به بالای هفتاد هزار تومان خواهد رسید که این مهم حاصل تصمیمات اشتباه متخذه از سوی مسئولان است.

کد خبر 45108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =