دولت سیزدهم توسعه تجارت با کشورهای همسایه را تسهیل کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بر ضرورت تسهیل گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه تاکید و ابراز امیدواری کرد: دولت سیزدهم با نگاه دقیق و کارشناسانه به موضوع صادرات، بستر افزایش مراودات تجاری با همسایگان را تسهیل و فراهم کند تا سهم تولیدات ایرانی در بازار بزرگ منطقه افزایش یافته و تثبیت شود.

کاظم مرتاض روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در رونق اقتصادی کشور بسیار با اهمیت ذکر کرد و گفت: حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد که ارزآوری و دستیابی به ارزش‌افزوده یکی از آن دستاوردهاست.

وی با تاکید بر تأثیرپذیری همکاری های اقتصادی از فرهنگ‌ ملل، افزود: بی‌شک قرابت فرهنگی و مذهبی با کشورهای همسایه و همچنین اشتراکات قومی موجود در استان‌های مرزی دو کشور و صد البته نزدیکی ذائقۀ مصرفی دو اجتماع، فرصت مغتنمی برای توسعه روابط اقتصادی است بخصوص اینکه در استان‌های مرزی حتی اشتراکات زبانی زیای وجود دارد و افراد می‌توانند با زبان مشترک با یکدیگر مذاکره و همکاری اقتصادی کنند.

مرتاض با اشاره به ویژگی های جغرافیای ایران در منطقه، ادامه داد: این پتانسیل سبب شده که مبادلات تجاری با کشورهای همسایه صرفه اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد و در نتیجه سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و به تبع قیمت‌ تمام‌شده محصولات صادراتی ایران به این کشورها شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های بانکی تجار ایرانی در مراودات بین‌المللی، تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای تجارت با کشورهای همسایه، امکان تبادل پول است زیرا خیلی از بازرگانان خارجی یا خود و یا افراد منتسب به آنان در ایران حساب بانکی دارند که همین عامل سبب دور زدن تحریم‌ها و رفع محدودیت‌های بانکی و تحریم‌های پولی خواهد شد. از سوی دیگر به دلیل ارتباطات قومی، زمینه برگزاری نمایشگاه‌های محصولات ایرانی در کشورهای همجوار نیز به خوبی آماده است و این موضوع نیز می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش فروش کالاهای تولیدی کشور باشد.

این صادرکننده در پایان از آیت الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم درخواست کرد که با بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان امور اقتصادی، زمینه توسعه صادرات کشور با دنیا بخصوص کشورهای همسایه را فراهم کند.

کد خبر 45158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =