ارز دو نرخی، صادرکنندگان را با استیصال فکری مواجه کرده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: نوسانات نرخ ارز و مواد اولیه مورد نیاز تولید و افزایش هزینه‌های جانبی صادرات، تولیدکننده، صادرکننده و سرمایه‌گذار را تا حدی دچار استیصال فکری کرده که این افراد نمی‌توانند با آرامش خاطر، برنامه های مدون تجاری خود را طراحی و بر اجرای آن تمرکز کنند.

عبدالله شماخته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، دو نرخی شدن قیمت ارز را یکی از بزرگترین اشتباهات اقتصادی دولت‌های قبلی دانست و افزود: این رویه نه تنها بخش های مختلف اقتصادی کشور بخصوص صادرات را با آسیب‌ها و نارسایی های متعدد مواجه کرده بلکه سبب ایجاد رانت و ترویج فساد مالی در بخش های مختلف شده است.

وی با اشاره به برخورداری عده معدودی از افراد خاص از امتیاز این نوع ارزها، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که به ارز دو نرخی دسترسی داشتند، با استفاده از ارز نیمایی محصولاتی را وارد کردند و با قیمت ارز آزاد فروختند و از این طریق درآمدهای بادآورده زیادی بدست آوردند در حالی که پیشتر اتاق بازرگانی به عنوان بازوی مشورتی دولت در اقتصاد درباره تبعات نامطلوب توزیع ارز با نرخ های مختلف به دولت هشدار داده بود اما متاسفانه گوش شنوایی برای تک نرخی کردن قیمت ارز وجود نداشت.

شماخته، عدم تثبیت قیمت مواد مورد نیاز بخش تولید را از دیگر تبعات وجود ارز دو نرخی در کشور دانست و ادامه داد: با وجودی که ثبات قیمت به عنوان گام نخست برای اعتمادسازی و بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال به دلیل نوسان قیمت ارز در کشور، بهای تمام‌شده محصولات ایرانی به تناوب در حال تغییر است که همین عامل به تدریج به اعتماد خریدار خارجی ضربه زده و در نهایت توان رقابتی محصولات ایرانی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از اینکه کمبود قطعه در برخی از صنایع بزرگ و مادر کشور، دقیقاً به علت نوسان قیمتی غیرقابل جبران است، تصریح کرد: دولت سیزدهم باید با تثبیت نرخ ارز و تک نرخی کردن قیمت آن بستر لازم را برای اجرای برنامه های مدون صادرکنندگان با هدف افزایش حضور در بازارهای خارجی را فراهم کند.

شماخته خاطرنشان کرد: ارز دو نرخی دست دلالی و رانتخواری را در اقتصاد ایران باز و کمک کرد افرادی که وابستگی‌ها و دسترسی‌های دولتی دارند، بتوانند با بهره گیری از این رانت، سوءاستفاده کرده و برای خود رانت مالی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه صادرکننده به دنبال ثبات نرخ ارز نیز است، تاکید کرد: فعال اقتصادی می‌خواهد روند افزایش نرخ ارز متناسب با تورم و روند کاهش هم متناسب با دیگر متغیرهای اقتصادی باشد و از نرخ دستوری ارز اجتناب شود، چرا که کاهش ناگهانی نرخ ارز به هر دلیلی می‌تواند تولید را به شدت غیررقابتی کرده و صادرات را زمین‌گیر کند.

شماخته در پایان گفت: کاهش تصنعی نرخ ارز هم می تواند به خروج سرمایه و افزایش قاچاق به کشور به علت ارزان‌تر بودن کالاهای خارجی، دامن بزند.

کد خبر 45287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =