توقف صادرات برق به عراق

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صادرات برق به کشور عراق متوقف شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، مصطفی رجبی مشهدی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نیاز کشورمان به تامین برق سبب شد، صادرات برق به عراق متوقف شود.

وی ادامه داد: امروز بنابر قراردادهای موجود ۱۳ مگاوات برق به افغانستان صادر شد در حالی که هفته قبل این میزان ۱۰۰ مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۲ هزار مگاوات صادرات برق داشتیم که امسال به دلیل نیاز داخلی صادرات به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است.

رجبی مشهدی در باره قیمت تمام شده برق گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه‌ای ۱۹۳ تومان برای هر کیلووات ساعت است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو اعلام کرده است که اگر صنایع یا هر جای دیگری که نیروگاه کوچکی داشته و برق مازاد داشته باشند، ما آن را به قیمت ۳۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت می‌خریم، در حالی که برقی که می‌فروشیم ۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.

۲۰ درصد کمبود سوخت گازوئیل

مدیرعامل شرکت درباره تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها افزود: روزانه ۲۳۰ میلیون متر مکعب گاز برای تولید برق مصرف می شود که اگر مدیریت مصرف اعمال  شود، این میزان به ۲۱۰ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

رجبی مشهدی از رایزنی با وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی خبر داد و گفت: تلاش می شود مخازن سوخت گازوئیل و مازوت نیروگاه ها تکمیل شود تا مشکلی نداشته باشیم.

وی افزود: اکنون ۲۰ درصد ظرفیت مخازن گازوئیل نیروگاه ها خالی است که تلاش می شود تا قبل زمستان پُر شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه با اشاره به اینکه در سه تا چهار روز آینده که افزایش دما وجود دارد، باید کاهش مصرف اتفاق بیافتد، افزود: ما در بخش صنایع بیشترین همکاری را داشتیم ولیکن امکان استفاده بیشتر وجود ندارد، زیرا صنایع فولاد در بخش تولید اکسیژن فعال هستند و نمی‌توان بیش‌از این، مصرف برق آنها را کاهش داد.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه این روند مصرف، مجبور به اعمال خاموشی با ارائه جدول زمانبندی هستیم، خاطرنشان کرد: ما نزدیک به ۲ هزار مگاوات نیاز به صرفه‌جویی داریم؛ البته طبق پیش بینی سازمان هواشناسی از اوایل هفته آینده دما کاهش می‌یابد که سبب رفع بخشی از محدودیت‌ها می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر در بهترین حالت تا ۶۵۰ مگاوات واردات انجام می‌شود چرا که به دلیل خشکسالی کشورهای همسایه نیز با محدودیت تولید مواجه هستند.

سخنگوی صنعت برق افزود: محدودیت‌هایی که در بخش سیمان اعمال شده بود، مرتفع شد و در حال حاضر فعالیت در این صنعت بدون محدودیت در شیفت شب و تا ۷۰ درصد در روز در حال انجام است.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده در کشور نصب شده که امسال هزار و ۷۰ مگاوات برق تولید کردند ادامه داد: اگر صنایع درخواست استفاده از نیروگاه‌های تولید پراکنده را داشته باشند، وزارت نیرو شرایط استفاده از آن‌ها را تسهیل و اگر در زمان اوج مصرف دچار خاموشی شوند امکان استفاده از شبکه را فراهم خواهیم کرد و مازاد تولید آنها نیز قابل خریداری است.

کد خبر 45326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =