وجود ارز دو نرخی عامل ایجاد رانت مالی در اقتصاد کشور

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با انتقاد از بی تفاوتی نظام اقتصادی کشور نسبت به چند نرخی بودن ارز، گفت: وجود ارز دو و چند نرخی نه تنها برای بخش های مختلف اقتصادی کشور نارسایی های متعدد ایجاد کرده بلکه بخش صادرات بیشتر شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را به محلی برای رانت خواری، فساد مالی و پولشویی تبدیل کرده است.

قاسم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با ابراز نارضایتی از عملکرد دولت دوازدهم در عدم توجه نسبت به اصلاح نرخ ارز، اظهار داشت: در حالی که در دولت‌ حجت الاسلام والمسلمین روحانی صادرکنندگان توان بازگشت دلار حاصل از صادرات خود را نداشتند، بازرگانان را ملزم به تامین ارز صادراتی کرده بود.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به نقش اقتصاد توسعه‌یافته در ارتقا قدرت سیاسی کشورها در جامعه جهانی، گفت: تا چند سال پیش هیچکس دربارۀ قدرت نظامی چین صحبت نمی‌کرد اما امروزه این کشور صاحب یکی از بهترین ارتش‌های جهان است به طوری که این امر در کنار ارتقا جایگاه آن کشور به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا، به یک ابزار مهم چانه زنی در جهان برای آن کشور تبدیل شده است.

وی افزود: امروزه با استفاده از قدرت اقتصادی می‌توان در همۀ مجامع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی نظامی، قدرت کشور را دیکته کرد چرا که قدرت اقتصادی به عنوان یک قدرت پیشران عمل می‌کند.

کریمی ادامه داد: از هر منظر ایدئولوژیکی، سیاسی و یا نظامی به مقوله‌های اقتصادی نگاه کنیم، به راحتی در خواهیم یافت که اقتصاد از ارکان موفقیت کشورها است؛ با این حال این موضوع هرگز به عنوان یک اولویت در کشور ما مطرح نبوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت دوازدهم در بخش صادرات بخصوص بازگشت ارز توسط صادرکنندگان از دولت سیزدهم درخواست کرد که برای تک نرخی کردن ارز بیش از پیش تلاش کند تا ضمن تسهیل بازگشت ارز به کشور توسط صادرکنندگان، بستر سودجویی و رانت از چند نرخی بودن ارز توسط عده ای خاص پیشگیری شود.

کریمی تأکید کرد: بازرگانان و تجار به منابع ارزی دسترسی ندارند که بخواهند از رانت آن استفاده و یا پولشویی کنند بلکه عمده سوءاستفاده از چند نرخی بودن ارز توسط مسئولان برخی از سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی انجام می‌شد که دولت سیزدهم فقط کافیست برای آگاهی از اسامی افراد و شرکت‌هایی که در این سال‌ها ارز دولتی دریافتی را در خارج از شبکه مربوطه مصرف کرده‌اند، مراجعه کند.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکلی که نظام چند نرخی ارز ایجاد می کند، رانت‌پاشی است، اظهار داشت: چند نرخی بودن ارز در اقتصاد سبب ایجاد رانت برای افراد خاص می‌شود و هرچقدر هم تفاوت نرخ ها بیشتر شود متاسفانه این رانت گسترش پیدا کرده و منجر به فساد بیشتر خواهد شد.

کریمی در پایان تاکید کرد: اگر دو اتفاق ایجاد نظام تک نرخی ارز و تفکیک بودجه ارزی از ریالی به طور همزمان رخ دهد، آثار بسیار مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.

کد خبر 45571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =