رونق صادرات در گرو اتخاذ رویکردهای یکپارچه در تصمیمات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بازنگری در قوانین و مقررات و اصلاح زیرساخت‌های بخش صادرات را ضروری دانست و گفت: توسعه و رونق صادرات کشور در گرو اتخاذ رویکردهای یکپارچه، سیاست‌گذاری‌های شفاف و البته تدوین و اعمال مقررات منطقی است.

محمدجواد امانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، خواستار یکپارچگی در تصمیمات، قوانین و مقررات دستگاههای اجرایی در بخش صادرات شد و افزود: موازی‌کاری امور و رویکردها در این دستگاهها از مهمترین چالش‌های موجود در مسیر صادرات است که دولت باید برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی میان امور این دستگاهها تدابیر لازم را اتخاذ کند.

وی افزود: نهادهای بسیاری در تصمیم سازی ها و تدوین قوانین و مقررات صادرات دخیل هستند که هر کدام نگاه و نگرش منحصربفردی به این موضوع دارند به طوری که در تدوین بخشنامه‌ها، خواسته ها و نیازهای مورد نیاز دستگاه خود را لحاظ می‌کنند که این موضوع نیز در نهایت سبب تعدد مقررات و سردرگمی تجار و صادرکنندگان می شود.

امانی با بیان اینکه بخشنامه‌های مربوط به بخش صادرات باید یکپارچه و شفاف باشند، بیان کرد: در برخی از موارد، قوانین و مقررات تدوین شده تا حدی در تناقض با یکدیگر هستند که حتی کارکنان آن دستگاهها اطلاع دقیق و موثقی از چگونگی اجرای آن ندارند.

وی افزود: در تداوم این روند پیچیده، تحقق کاهش صادرات و تولید و در نهایت رشد منفی اقتصاد، اصلاً دور از ذهن نیست چرا که اساساً تولیدکننده و صادرکننده نمی‌تواند روی فعالیت تجاری و اقتصادی خود متمرکز کند.

امانی با اشاره به اهمیت بازارهای همسایه و نقش آن در توسعۀ تجارت کشور، اظهار داشت: بازار بزرگی در اطراف ایران وجود دارد اما باید دانست که این بازار نیز در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی فعالیت می‌کند و بازاری موازی با آن نیست؛ به همین دلیل تحریم روی این بازارها نیز تاثیر نامطلوب گذاشته به طوری که فعالیت تجار در آن کشورها را نیز با موانع متعددی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان ایرانی همچنان با شیوه‌های سنتی تجارت می کنند، تصریح کرد: در حالی که امروزه بخش زیادی از مبادلات جهانی با ارز دیجیتال انجام می‌شود و تجار دیگر کشورها با اتصال به سیستم بانک جهانی، به راحتی دلار و ارز مبادلاتی خود را در قبال عرضه محصولات صادراتی دریافت می‌کنند اما بازرگانان ایرانی همچنان در جابجایی پول حتی با کشورهای همسایه با معضلات متعددی روبرو هستند و نمی‌توانند تضمین بازگشت سرمایه داشته باشند.

این صادرکننده با بیان اینکه معضل کرونا موضوعی اجتناب‌ناپذیر برای تمام کشورهای دنیا بوده و هست و روند نزولی تجاری را برای اقتصادهای بزرگ نیز ایجاد کرده است، گفت: با وجودی که تحریم‌های بین‌المللی به شدت درآمدهای ارزی کشور را کاهش داده و با وجود تمام فشارها، کشور می‌توانست با تکیه بر صادرات غیرنفتی، اقتصاد نیمه جان را جانی تازه ببخشد، اما سیاست‍‌ها و مقرراتی اتخاد شد که بدون توجه به ملاحظات اقتصادی، فشار سنگینی بر صادرکننده تحمیل کرده است.

امانی در پایان تاکید کرد: لازمه حفظ بازارهای فعلی و توسعه صادرات به آنها بازنگری در قوانین و مقررات داخلی و پرهیز از ایجاد هرگونه بی‌ثباتی در اقتصاد و خود تحریمی‌هاست.

کد خبر 45717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =