اعمال محدودیت صادراتی نباید بازار را دچار اخلال کند

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: اعمال محدودیت‌های صادراتی به بهانه تنظیم بازار باید به میزان محدود و مدت زمان مشخصی باشد تا در نهایت بازار دچار اختلال نشود و این در حالی است که تنظیم بازار در ایران معمولا در حد شعار بوده و می توان ادعا کرد مسئولان دستگاههای اجرایی تاکنون آن را اشتباه تفسیر و اجرا کرده اند.

مهرداد اکبریان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه دستگاههای اجرایی در بسیاری از موارد در بخش تنظیم بازار بلحاظ محدودیت های صادراتی و قیمت گذاری دستوری مرتکب خطا شده و می شوند، تاکید کرد: اگرچه مکانیزم عرضه و تقاضا روشی قدیمی و پایه‌ای است اما همچنان بهترین راه برای کنترل بازار است زیرا می‌تواند راهگشای رفع مشکلات بازار باشد.

وی معتقد است: با اجرای رویه عرضه و تقاضا، اطمینان می دهم که سیاست‌های بازار بر محوریت ساز و کار عرضه و تقاضا صورت گیرد و  بعد از ۲ تا ۳ ماه شرایط بازار به تعادل برسد.

اکبریان با اشاره به اینکه زمانی که بخواهید بازار را با قیمت گذاری دستوری تنظیم کنید بدون شک در آینده با مشکلات و اختلالاتی مواجه خواهید شد، افزود: بازار باید با محوریت تامین و کنترل از طریق ساز و کار عرضه و تقاضا مدیریت شود و اعمال فشار دردی را دوا نخواهد کرد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که دستگاههای اجرایی در محاسبه عرضه و تقاضا و قیمت به شیوه دستوری با خطا مواجه می شوند که همین امر باعث بروز مشکل در روند فعالیت تولیدکنندگان که در آن صورت گاهی تقاضا بزرگتر از تقاضای واقعی نشان داده می‌شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه همین موارد و موضوعات باعث می‌شود عده‌ای احساس کنند کمبود در حوزه‌های مختلف وجود دارد و شرایطی که در حال حاضر در سنگ آهن و گندله شاهد هستیم، ایجاد شود، گفت: این محاسبات بسیار بر نتیجه گیری انجام شده تاثیرگذار خواهد بود.

او تاکید کرد: هم عوارض و هم محدودیت‌های صادراتی از جمله ابزارهای مورد استفاده در تمام دولت‌ها است که بهره گیری از آن‌ها موضوع دور از انتظاری نیست اما باید توجه داشته باشید که طبق قانون صادرات هر محصولی آزاد است مگر دولت تشخیص دهد برای حمایت از تولید یا با توجه به شرایط خاص بازار، باید برای مدت زمان کمی محدودیت اعمال شود تا بازار دچار اختلال نشود.

کد خبر 45782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =