حمید حسینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه با بروز رسانی توان علمی و دانش تجار و بازرگانان می توان مبادلات اقتصادی دو کشور را بیش از پیش افزایش داد، افزود: برای حضور دائم در بازار عراق باید در کنار ارتقا اطلاعات و دانسته های تجار و بازرگانان از نیاز و شرایط بازار دو کشور، بتوان با عرضه مستمر و دائم محصولات تولیدی ایران، اعتماد تجار و مردم عراق را جلب کرد.
وی اضافه کرد: برای تحقق گسترش مراودات تجاری و صادرات میان دو کشور، افزایش آگاهی بازرگانان از نیاز و شرایط بازار، برگزاری دوره های آموزشی مستمر و تشویق تجار به افزایش علم خود بویژه در بخش های ارایه خدمات بخصوص قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و همچنین بهره گیری از دانش و تحقیقات کاربردی، چگونگی ورود به بازارهای بین المللی و جهانی کردن خدمات شرکت های دانش بنیان و غیره باید بیش از پیش مورد توجه دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی قرار گیرد.
وی صادرات غیرنفتی کشور در چهار ماهه نخست امسال را به طور متوسط ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: البته این میزان شامل برق نمیشود که با توجه به متوسط صادرات ماهانه ۵۵۰ میلیون دلاری سال گذشته، میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: خوشبختانه در ۴ ماهه امسال به اغلب مقاصد افزایش صادرات داشتیم و صادرات ما به ماهانه ۳.۵ میلیارد دلار رسیده که اگر این روند را ادامه یابد، در ۱۲ ماه میتواند وضعیت صادرات سالانه ما را به ۴۲ یا ۴۳ میلیارد دلار برساند و کاهش صادرات در سال گذشته را جبران کند.
حسینی با اشاره به علل افزایش صادرات تصریح کرد: علت افزایش صادرات عواملی مانند افزایش قیمتهای جهانی، بازگشایی مرزهای کشورهای عربی بعد از کرونا، افزایش مصرف در عراق در آستانه محرم و اربعین و.... بوده است.
وی با بیان اینکه ساختارسازی در عراق برای فعالیتهای تجاری و حضور شرکتهای بزرگ در این بازار بسیار حائز اهمیت است، افزود: ۲۵ گروه کالایی صادراتی در کشور وجود دارد که برای همه این گروهها در بازار عراق تقاضا وجود دارد و ما در آن بخش ها حضور داریم.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در پایان تاکید کرد که با راه اندازی شهرکهای صنعتی مشترک در اروند و پرویزخان و بهبود ترانزیت میتوان به هدف صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به بازار عراق دست یافت.
نظر شما