ارز دو نرخی زمینه‌ساز افزایش رانت و فساد مالی شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با انتقاد از تبعات نامطلوب ارز دو نرخی برای بخش های مختلف اقتصادی کشور، گفت: با تک نرخی کردن ارز ضمن حذف رانت‌خواری و فساد مالی، فعالیت صادرکننده و تولیدکننده واقعی در کشور رونق خواهد گرفت.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، برخی از سیاست‌های نادرست پولی بانک مرکزی در ادوار گذشته را برشمرد و افزود: باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم تا شاخص‌های رقابت و شفافیت در اقتصاد ملی در عرصه داخلی و خارجی به طور دقیق مشخص شود تا برنامه ریزی های مربوط به این بخش روند هوشمندی به خود بگیرد.

وی با بیان آنکه ایفاد تعهد ارزی یکی از موانع بزرگ در بخش صادرات است، افزود: در سال‌های قبل که این سیستم حاکم نبود، صادرکننده می‌توانست بدون چالش با طرف خارجی قرارداد امضا کرده و سفارش را تحویل دهد اما امروزه دولت در شرایطی که خودش نمی‌تواند ارز وارد کند، از صادرکننده انتظار تعهد ارزی دارد و با این مقررات تمرکز تاجر را بر هم زده و او را در جایگاه پاسخگویی به نهادهای نظارتی متعدد قرار داده است.

غلامی نجف‌آبادی با بیان اینکه امروزه صادرکنندۀ ایرانی در یک رقابت نابرابر حضور دارد، ادامه داد: با رویکردهای پولی غلط در هشت سال گذشته، بسیاری از تجار به دلایل مختلف از جمله ابطال کارت بازرگانی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و همین موضوع سبب افت صادرات شده آن هم در شرایطی که به دلیل اثرگذاری ملموس صادرات در رونق اقتصادی، کشورهای دیگر بالاترین حمایت را از بازرگان و تاجر انجام داده و حتی جوایز و مشوق‌های صادراتی اعطا می‌کنند.

این کارشناس با اشاره به معایب ارز دو نرخی، تصریح کرد: ارز صادراتی زمینه‌ساز ایجاد رانت برای افرادی شده که دسترسی‌های دولتی به منابع مالی و پولی دارند؛ به عبارت بهتر، ارز سنگین صادراتی تنها برای رانت‌خواری و فساد مالی از جیب صادرکننده و تولیدکنندۀ واقعی ایجاد می شود یعنی هزینه این رانت و فساد نیز از راه‌های مختلف از صادرکننده اخذ می‌شود حتی اگر به قیمت از بین رفتن فعالیت اقتصادی او باشد. در چنین شرایطی یک تاجر حتی با در دست داشتن کالای با کیفیت، چگونه می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند؟

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های برون رفت کشور از معضلات اقتصادی، توسعه پایدار صادرات است، اظهار داشت: دولت باید با اتخاذ سیاست‌گذاری مناسب و همگرایی در بین بنگاه‌های خصوصی و دولتی، وظایف صادراتی را تعیین و تقسیم‌بندی کند.

وی با اشاره به فساد اقتصادی ارز چند نرخی، بر ضرورت تک نرخی شدن ارز تاکید کرد و گفت: اگر ارز تک نرخی شود، به ایجاد سلامت و شفافیت اقتصادی، تجارت، صادرات و واردات کمک خواهد شد.

وی درباره عملکرد و پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی از جمله بانک توسعه صادرات ایران نیز، افزود: این بانک با هدف گسترش صادرات کشور تا به امروز تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار صادرکنندگان قرار داده که باید از عملکرد این بانک نیز تشکر کرد.

کد خبر 45818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =