فقدان الگوی کشت و نظام بهره‌برداری کارآ، معضل بخش کشاورزی است

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی، عدم ثبات قیمت محصولات کشاورزی در کشور به دلیل فقدان الگوی کشت و نظام بهره‌برداری کارآ و وضعیت نگران‌کننده منابع آب در بخش کشاورزی را از جمله معضلات موجود در اقتصاد بخش کشاورزی دانست.

حسین شیرزاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه لازمه دستیابی به کشاورزی پایدار برای توسعه اقتصادی، الگوی کشت مناسب مبتنی‌بر جلوگیری از اتلاف منابع و بهره‌وری بهینه از این منابع است، افزود: الگوی کشت به عنوان یکی از اجزای مهم بخش کشاورزی می تواند نقش موثری در دستیابی به اهداف توسعه کشاورزی و روستایی که همانا بهبود زندگی کشاورزان و رفاه حال آنان است، داشته باشد.

وی  با اشاره به لزوم گسترش حمایت‌های دولتی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان، این اقدام را گامی بلند و مؤثر در تحقق رشد اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: متاسفانه دولت در طول برنامه ششم، در ایجاد مشوق‌های لازم برای تشکیل شرکت‌های بزرگ و توانمند صادراتی غیردولتی با هدف افزایش توان صادرات بخش کشاورزی ناتوان بوده است.

شیرزاد بر ضرورت حضور مداوم و مستمر در نمایشگاه‌های بین‌المللی تأکید کرد و افزود: در این بین، وزارت جهادکشاورزی برنامه مدون جامعی جهت تشکیل نهادهای حقوقی صادراتی یا تشکیل صندوق ضمانت صادرات محصولات کشاورزی ندارد و برای حضور مؤثر و هدفمند در نمایشگاه‌های بزرگ کشاورزی بین المللی، طرح مناسبی تدوین نکرده است.

وی حمایت و پشتیبانی مالی از بازرگانان و تجار را لازمۀ موفقیت در بخش صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: اعطای تسهیلات بانکی با نرخ‌های رقابتی بین‌المللی و با پوشش صندوق ضمانت صادرات به صادرات کشاورزی که تحقق آن به روش اعتبار اسنادی مقدور نیست، همچنان دشوار است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رویکردهای غلط در بخش صادرات، صادرات مواد اولیه و خام‌‍ فروشی را اشتباهی بزرگ در اقتصاد دانست و تصریح کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر صدور محصولات خام و مواد اولیه و با ارزش‌افزوده پایین ادامه دارد. این موضوع نه‌تنها در رونق اقتصاد و ارزآوری اثرگذاری بالایی ندارد بلکه سبب از بین رفتن ارزش‌افزوده صادراتی و در نتیجه کاهش درآمد و سودآوری خواهد شد.

شیرزاد نوسانات دایم نرخ ارز در بازار و تبعات نامطلوب و مستقیم آن بر فضای تجاری بویژه صادرات را از دیگر معضلات موجود در اقتصاد بخش کشاورزی در سال‌های اخیر عنوان کرد.

وی در پایان تاکید کرد: از آنجا که تعامل مستمر تجار و تولیدکنندگان با کشورهای همسایه و تبادل اطلاعات و آموزش صادرکنندگان می‌تواند به توسعه صادرات کمک شایانی کند باید این تعامل بین تولیدکننده، بازرگانان و بخش دولتی بیش از پیش فراهم شود.

کد خبر 45851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =