رشد ۲۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

صادرات غیرنفتی ایران به چین در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشدی ۲۴ درصدی داشته و به ۳ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند تجارت بین ایران و چین در شش ماهه نخست سال جاری میلادی پرداخته و نوشته است: ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی رقمی معادل ۳ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار کالا به چین صادر کرده که از این رقم ۳ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار آن مربوط به کالاهای غیرنفتی می‌شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به چین در این مدت نسبت به سال قبل از آن افتی یک درصدی را نشان می‌دهد. ایران در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳ میلیارد و ۱۴۱ میلیارد دلار کالاهای نفتی و غیرنفتی به چین صادر کرده بود.

در حالی که ایران در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۶۴۱ میلیون دلار نفت به چین صادر کرده، این رقم برای امسال به ۸.۹ میلیون دلار کاهش یافته است که افتی ۹۹ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال واردات ایران از دومین اقتصاد بزرگ دنیا طی این مدت کاهشی ۱۴.۷ درصدی داشته و از ۴ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسیده است.

تراز تجاری دو کشور طی این مدت نیز ۵۰۱ میلیون دلار منفی برای ایران بوده است هرچند که این رقم نسبت به تراز یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلاری نیمه نخست سال ۲۰۲۰ رشدی ۵۴ درصدی را به سود ایران نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، تجارت بین دو کشور در ماه جولای ۲۰۲۱ نسبت به ماه قبل از آن بهبودی ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات غیرنفتی ایران به چین در ماه جولای ۲۰۲۱ افزایشی ۵.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که میزان صادرات نفتی ایران به این کشور، تنها ۱.۵ میلیون دلار بوده که ۷۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۰ کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 45899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =