رییسی در نخستین گفت‌وگو با مردم چه گفت؟ / از تامین کالاهای اساسی تا خرید قطعی ۴۰ میلیون دز واکسن

رییس جمهوری در نخستین گفت‌وگوی خود با مردم از تامین کالاهای اساسی، خرید قطعی ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا، سفرهای استانی و مشارکت دادن مردم در تصمیم‌گیری‌ها خبر داد و اظهار داشت که در مذاکرات وین، ایران ذره‌ای از منافع ملی خود عقب نشینی نکرده و مذاکره را برای مذاکره دنبال نمی‌کند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، آیت الله «سید ابراهیم رییسی» شامگاه شنبه ۱۳ شهریورماه، برای نخستین بار پس از آغاز مسئولیت خود در قامت رییس جمهوری، در رسانه ملی حاضر شد و به بیان مهم‌ترین مشکلات کشور و راه حل‌های دولت برای این مشکلات پرداخت.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر بر عمل به وعده‌های خود مانند تامین سالیانه یک میلیون مسکن تاکید کرد. مردم؛ همکاری و اعتماد آن‌ها از دیگر محورهای مهم و قابل تامل آیت الله رییسی بود.

موضع ایران درباره مذاکره با غرب را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که مذاکره برای مذاکره در دستور کار دولت سیزدهم نخواهد بود اما  این دولت از هرگونه تعامل عزتمندانه استقبال خواهد شد.

خرید قطعی ۴۰ میلیون دز واکسن/ نیاز به تامین ۱۰۰ میلیون دز واکسن خارجی

وی افزود: از آغاز کار در دولت، مسأله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بود که حتماً برای آن باید راهکاری اندیشید که بتواند مشکلات را کاملا خوب ببیند و جواب دقیقی بیابد. یعنی به یک راهکار انقلابی همراه با عقلانیت نیاز داشت. در بخش تولید داخلی واکسن، کار بسیار خوبی توسط دانشمندان ما در موسسات انجام شد که از آنها نیز قدردانی می‌کنیم و برنامه ما حمایت از تولید داخلی بود.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد:‌ اما طبق محاسبه، تولید داخلی نمی‌توانست نیاز جامعه را کفایت کند؛ از این رو برآورد کردیم برای اینکه گام دقیق برداریم، حتماً به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیازمندیم و در صحبت‌ها و مذاکرات هم با سران برخی کشورها، یکی از اولویت هایی که پیگیری می‌کردم مسأله تامین واکسن مورد نیاز بود که امروز ۴۰ میلیون دز واکسن به طور قطعی تامین شده است و اقداماتی انجام شد تا بتوانیم تا مرز ۱۰۰ میلیون دز واکسن از خارج کشور تامین کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شتاب کار، واکسن ها زودتر از موعد وارد می‌شود؛ چون تعطیلی مشکلات زیادی برای مردم و کسب و کار آنان ایجاد کرده است.

نیاز به بیش از یک میلیون مسکن در سال

رییسی با تاکید بر این موضوع که با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد و به آنها درباره اقدامات انجام شده گزارش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: وعده داده شده درباره ساخت مسکن باید عملی و اجرایی شود؛ زیرا ما بیش از یک میلیون مسکن در هر سال نیازمندیم.

وی افزود: البته قریب ۲ میلیون مسکن در سال نیازمندیم و کف را که بر اساس مطالعات قابل اجرا باشد، گفتیم. بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده، دولت مکلف است این کار را انجام بدهد و در این خصوص، هم قانون وجود دارد و هم پیش‌بینی‌های کارشناسی لازم انجام شده است. دولت در جاهایی خودش مسکن می سازد و جاهایی هم تسهیلات می دهد. به ویژه در بافت‌های فرسوده، دولت تسهیلات می دهد و مردم و انبوه‌سازان مسکن می سازند.

در حوزه مسکن روستایی، دولت مکلف شده قریب به ۲۰۰ هزار مسکن را بازسازی و مقاوم سازی کند که با مشارکت خود مردم انجام خواهد شود.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: وقتی می گوییم مسکن ساخته شود، با مشارکت خود مردم این کار دنبال می شود و ان‌شاءالله در گزارش‌های بعدی، نتایج آن اعلام خواهد شد. وزیر مسکن هم شرایط را در رابطه با ساخت مسکن اعلام کردند. زمین که اصلی‌ترین موضوع است باید برای مسکن‌سازی آماده شود. مسکن یکی از موارد پیشتاز اقتصاد است که خیلی از کسب وکارها را فعال و خیلی از نیازها را رفع خواهد کرد. مسکن سازی جزو صنایع پیشران کشور است و اگر دنبال شود، خیلی از صنایع را فعال می‌کند.

رییسی با اشاره به وعده خود برای شروع ساخت مسکن در روزهای نخست دولتش، تصریح کرد: روز اول به وزیر محترم مسکن اعلام کردم که این موضوع را در دستور کار قرار دهید و شرط ما برای این مسوولیت هم این بود. وزیر مسکن با حساسیت و قدرت این موضوع را دنبال می کند و باید بیش از میزان اعلام شده انجام شود؛ میزان اعلام شده میزانی است که ما فکر می کنیم می توان انجام داد. ساخت مسکن قانونی است و قانون باید اجرا شود.

مشکلی از حیث کالاهای اساسی در کشور نداریم

وی افزود: یکی از مسائل و دغدغه‌های من، کالاهای اساسی بود. نمی‌شود نسبت به کالای اساسی و استراتژیک هیچگونه تاخیر روا داشت. نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران بکنم بگویم وضع ما در کالاهای اساسی چیست اما امروز به مردم می‌گویم نگران نباشند به حمدالله اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده و نگرانی کاملا مرتفع شده است و ما از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال مشکلی نداریم.

رییسی تصریح کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم، عدد و رقم را می‌دانستم اما گفتند این اعداد و ارقام مردم را نگران می کند برای همین به هیچ عنوان بنای این گونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم مردم نسبت به کالاهای اساسی نگران نباشند چون مرتفع شده و ان‌شاءالله ما در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ نگرانی از این حیث برای مردم نباشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم وضع تورم، گرانی و وضع امروز بازار را خوب می‌دانند و این را هم می‌دانند که همه اینها به تصمیمات از قبل گرفته شده، رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور برمی‌گردد. اما با همه وجود به مردم عرض می‌کنم تیم اقتصادی دولت شبانه‌روز کار می‌کند و همکاران ما و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که ثبات و آرامش، کاملاً بر بازار حاکم شود و هر روز و هر ماه شاهد تغییرات نباشیم و همه چیز برای تولید کننده، مصرف کننده، خرید و فروش، بازار، و داد و ستد قابل پیش‌بینی باشد.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: روزنه‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را می‌بینیم و با کارهای انجام شده، گام‌هایی برداشته می‌شود که با این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار، افزایش تولید، پایان دادن به این وضع رکود موجود و کاهش تورم بینجامد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در بحث تولید، یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت ۴۰ درصد کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی ما ظرفیتی دارند که زیربنای آن ساخته شده اما به دلایل مختلفی این زیربنا و ثروت، معطل مانده که با اقدامی می‌توان خط تولید را افزایش داد، کارخانه را فعال کرد و تولید را رونق داد که این در دستور کار دولت قرار داد و وزیران هم مشغول به کار شدند تا هر چه سریعتر این سرمایه معطل مانده را فعال کنیم.

رییس جمهوری گفت: دوستان فعال شدند در ظرف مدت کوتاهی این ظرفیت را می‌توانیم فعال کنیم تا هم بخشی از بیکاری حل و هم اشتغال انجام شود. از همینجا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید افزایش می‌یابد.

رییسی درباره نیاز منابع مالی و سرمایه‌های سنگین برای تحقق برخی وعده‌ها و به هم نخوردن شاخص‌های اقتصادی و اینکه مغز متفکر و هماهنگی این درخواست‌های نامحدود و محدود در دولت کجاست، گفت: مغز متفکر و قوه عاقله‌ای که باید در این زمینه اندیشه کند، جمعی از درون و بیرون دولت هستند که این جمع در این یک ماه، مسائل مختلف را بررسی و پس از پایان کار، موارد را در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌کنند و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و مردم هم در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند.

مردم را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی محرم می‌دانیم

رئیس جمهوری افزود: ‌تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بیدار شوند ببینند تصمیمی گرفته شده که اصلاً از آن مطلع نیستند. تصمیمات مهم را با مردم در میان می گذاریم و در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم. غیابی درباره بازار تصمیم نمی‌گیریم و حتماً با بازار مشورت می کنیم.

وی افزود: در دولت، جایگاه هماهنگ کننده را ضروری می‌دانیم که معاون اول را برای این‌کار تعیین کردیم. معاون اول دولت، مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است و همه بخش‌ها، کار را با معاون اول ‌هماهنگ خواهند کرد تا طرح‌ها و بحث‌های مختلف با آهنگ واحدی در دولت چیده شود. در رأی اعتماد وزیران در مجلس هم این را اعلام کردم. چون معاون اول دولت، قدرت بیشتری از حیث قانونی دارد و تیم اقتصادی می‌تواند هماهنگ با آن کار کند و ستاد اقتصادی هم در جریان کار قرار خواهد گرفت.

رییسی در ادامه گفت‌ وگو خطاب به سرمایه گذاران و  کارآفرینان در داخل و خارج کشور گفت: امروز می‌توان در جای جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات بررسی شده است که روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که سواحل مکران برای سرمایه گذاری کلان آمادگی دارد.

وی افزود: برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند؛ زمینه برای سرمایه گذاری کاملاً فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

محور گفت‌ وگوها منافع ملت ایران خواهد بود و از آن یک قدم عقب‌ نمی‌نشینیم

وی اضافه کرد: من دستور دادم مذاکره در دستور کار باشد اما نه با فشاری که دارند دنبال می‌کنند. این فشار آوردن همراه با گفت‌ وگو قبلاً جواب نداده است و قبلاً هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این را تجربه کرده‌اند. آنچه ما در این گفت‌ وگوها دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود. از منافع ملت ایران یک قدم عقب نشینی نخواهم کرد و چرا باید با تحریم ملت ایران را تحت فشار قرار دهند. ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و با رفع تحریم‌ها زندگی مردم بیش از پیش رونق بگیرد.

کد خبر 45925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =