اختلاف قیمت ارز نباید با تعهد ارزی و از جیب صادرکننده جبران شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: اختلاف قیمت ارز نباید با تعهد ارزی و از جیب صادرکننده جبران شود زیرا یک صادرکننده این امکان را ندارد که اختلاف قیمت ارز را متقبل شده و اختلاف آن را جبران کند.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اعمال سیاست‌های پولی و ارزی نادرست از سوی بانک مرکزی را یکی از موانع موجود در مسیر صادرات در سال‌های اخیر عنوان و تصریح کرد: بانک مرکزی در حالی سیاست تعهد ارزی را اعمال کرده که عملاً امکان ارزآوری وجود ندارد و صادرکننده به دلیل محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم، نمی‌تواند محصول خود را در ازای دریافت ارز در بازار کشورهای دیگر به فروش برساند.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات ایجاد شده در حوزه ارز دو نرخی، افزود: دو و چند نرخی شدن ارز عملاً زمینه‌ساز فساد مالی شد و این فساد توسط افرادی انجام می‌شود که دسترسی به منابع و لابی‌های اداری دارند وگرنه تولیدکننده و صادرکننده واقعی نمی‌تواند در شرایط عادی از این امکان استفاده کند.

ابراهیم‌نژاد ادامه داد: فسادهای مالی و پولی که در سال‌های اخیر با استفاده از ارز دو نرخی ایجاد شد و از سوی دیگر سختگیری‌های بی‌رویه نهادها و دستگاه‌های نظارتی، موجی از دلسردی را بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان به راه انداخت تا حدی که خیلی از فعالان اقتصادی عملا فعالیت خود را با نیازهای روزمره تطبیق دادند و دایره فعالیت‌هایشان را محدود کردند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حالی که امروزه مبادله محصولات کشاورزی با عراق ریالی انجام می‌شود؛ چطور صادرکننده می تواند در قبال صادرات ریالی، تعهد ارزی بدهد آن هم در شرایطی که ارز قیمت ثابتی ندارد و روند قیمت آن در سال‌های اخیر همیشه صعودی بوده است. واقعیت این است که صادرکننده نه می‌خواهد و نه اگر بخواهد می‌تواند این اختلاف قیمت را متقبل شود؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهد که عملاً فعالیت خود را محدود کند.

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه بازگشت ارز صادراتی به چالشی چند ساله بین بانک مرکزی و صادرکنندگان تبدیل شده است، اظهار داشت: با وجودی که بانک مرکزی اصرار بر بازگشت ارز صادراتی دارد؛ اما عملا خواسته‌ی بانک مرکزی، ارزان‌فروشی ارز صادراتی است. از این رو برخی صادرکنندگان از آن امتناع می‌کنند. از سوی دیگر بانک مرکزی هیچ ابزار پس‌انداز ارزی را برای تجار پیش‌بینی نکرده که همین امر موجب می‌شود بخش دیگری از تجار تمایلی به بازگرداندن ارز صادراتی نداشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: چالش بازگشت ارز صادراتی، عملا چالش اختصاص ارز صادراتی به واردات کالا و جلوگیری از خروج سرمایه است که باید دولت سیزدهم در این خصوص برنامه‌ها و تدابیر ویژه ای اتخاد کند.

کد خبر 45950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =