خواستار بومی سازی تجربیات موفق دیگر کشورها در حوزه صادرات شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با تاکید بر ضرورت بهره گیری از تجارب دیگر کشورها در حوزه صادرات با هدف ایجاد رونق و شکوفایی در این بخش، ابراز امیدواری کرد دولت سیزدهم با اعزام تیمی متشکل از کارشناسان خبره در تجارت به کشورهای موفق در این حوزه، بستر استفاده از تجارب آنها در بومی‌کردن و پیاده‌ سازی رویه های بخش صادرات را با هدف اصلاح و به روزسازی روند صادرات کشور فراهم کند.

رضا سواری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهم مشکلات موجود در بخش صادرات، یکی از دلایل اصلی را بروز چالش‌های اقتصادی ناشی از وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری دانست و افزود: امروز تجار و تولیدکنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی، بیشتر از تحریم و فشارهای خارجی، از سیاست‌های نادرست داخلی ضربه می‌خورند و یا بعبارتی در این جنگ، به سربازان از پشت شلیک می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجودی که در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی صرف واردات دستگاه‌های مدرن و پیشرفته از کشورهای توسعه‌یافته با هدف اصلاح و به روزسازی خطوط تولید بخش صنعت شده و موازی با آن، تجار و بازرگانان در مراودات بین‌المللی بازارهای خوبی ایجاد کرده‌اند تا با رونق تولید و توسعه صادرات علاوه بر ارزآوری و اشتغال، پایه‌های شکوفایی اقتصاد را تقویت کنند اما تمام این اقدامات با صدور یک بخشنامۀ خلق‌الساعه از بین می‌رود.

سواری با اشاره به آغاز بکار دولت سیزدهم، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید انتظارات معقول بخش های اقتصادی و بازرگانی از وزارت خارجه را پیگیری کند و تیمی متشکل از کارشناسان خبره به کشورهای موفق در حوزه صادرات اعزام کند تا بتوانیم با بهره گیری از تجربیات موفق آنها ضمن رفع نارسایی های موجود در روند صادرات، در توسعه صادرات غیرنفتی کشور بهره گیری و روند کنونی و طولانی فعلی را اصلاح کنیم.

این کارشناس با اشاره به سهم بالای ترکیه در بازارهای عراق و افغانستان، محدودیت‌های صادراتی را مانع توسعه اقتصادی کشور دانست و خاطرنشان کرد: با قطع روابط با دیگر کشورها و اتکا به بازار داخلی و از بین بردن صادرات، نمی‌توان به شکوفایی اقتصادی رسید.

سواری ادامه داد: ترکیه در حالی سهم بالایی از بازار منطقه دارد که محصولات ایرانی با کیفیت برتری تولید می‌شوند اما دولت به جای دست تولیدکننده و تاجر، پای او را گرفته و اجازۀ فعالیت به او نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: تغییر در روابط سیاسی با برخی از کشورها، ما را از دستیابی به روند مثبت صادرات سالانه محروم کرد و سبب شد صادرات کشور سال گذشته به ۳۵ میلیارد دلار کاهش یابد.

سواری بیان کرد: ما از فرصت خصوصی‌سازی و هدفمندی یارانه‌ها به عنوان ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی استفاده نکردیم، اما باید از توسعه صادرات در این راستا به‌درستی استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تغییرات سیاسی منطقه سبب شد ارتباط ما با کشورهای همسایه بهتر و بازارهای عراق و افغانستان به روی صادرکنندگان ما باز شود که باید از این فرصت استفاده کرده و در جهت رشد صادرات تلاش کنیم.

کد خبر 45985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =