توسعه تجارت با همسایگان اولویت سیاست خارجی ایران است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: ایران در پی لغو و بی اثر کردن تحریم‌ها و کاهش اتکای به فروش نفت است؛ به همین دلیل توسعه تجارت با همسایگان را در اولویت قرار داده تا این گونه صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.

«رضا میرابیان» در گفت‌وگویی، درباره مناسبات منطقه‌ای ایران در غرب آسیا در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اولویت سیاست خارجی ایران در منطقه همکاری نزدیکتر با کشورهای همسایه است. البته همسایگان همواره جزو اولویت‌های اصلی و نخستین سیاست خارجی ایران در دولت‌های مختلف بوده‌اند.

کارشناس مسائل جهان عرب با بیان اینکه سیاست توسعه روابط منطقه‌ای ایران در دولت سیزدهم شتاب بیشتر خواهد گرفت، افزود: ایران در پی لغو تحریم‌ها و بی اثر کردن آنها است، از سوی دیگر، ایران درصدد است اتکای خود را به فروش نفت کاهش دهد؛ به همین دلیل، توسعه تجارت با همسایگان را در اولویت قرار داده تا از این طریق صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.

میرابیان با اشاره به  گفت و گوها بین ایران و عربستان برای بهبود مناسبات دو کشور گفت: پیشنهاد ایران برای بهبود روابط عربستان سعودی در گام نخست، بازگشایی سفارتخانه‌ها است. این گام مهمی است که می‌تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند.

 وی افزود: این گام موجب ادامه گفت‌وگوها و در مسیر درست قرار گرفتن تبادل رایزنی‌ها برای بهبود مناسبات و توسعه روابط در کانال‌های رسمی می‌شود که با استقرار کامل دولت، دور بعدی گفت‌وگوها انجام می‌شود. 

کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به سیاست‌های ریاض علیه تهران طی سال‌های گذشته، ادامه داد: واقعیت این است که سعودی‌ها در سالهای گذشته تقلای بسیاری کردند تا پای آمریکایی‌ها را برای مقابله مستقیم با ایران باز کنند اما موفق نشدند. اکنون با تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن بایدن، پاسخ واشنگتن به آنها این است که خود مشکلات‌شان را با تهران حل کنند و توقع حمایت از آمریکا نداشته باشند.

وی سیاست خاورمیانه‌ای بایدن را متفاوت با ترامپ ارزیابی کرد و یادآور شد: در دوره ترامپ، آمریکا یک چک سفید امضا به عربستان داده بود اما اکنون آمریکا چنین امتیازی به عربستان نداده است. از این رو سعودی‌ها فهمیده‌اند که مشکلات‌ شان را باید با کشورهای منطقه حل کنند و حل اختلافات‌شان با قطر، بازسازی روابط با ترکیه و گفت‌وگو با ایران در این چارچوب است.

میرابیان افزود: واشنگتن در شرایطی نیست که بخواهد همانند قبل از ریاض حمایت بی‌دریغ کند کما اینکه شاهد بودیم آنها پدافند هوایی‌شان در عربستان سعودی جمع کرده و نیروهای نظامی‌شان را کاهش دادند.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره احتمال بهبود روابط ایران و مصر هم عنوان کرد: تهران و قاهره به‌رغم قطع روابط سیاسی دارای روابط عادی با یکدیگر هستند و دفاتر حفاظت از منافع هم در حکم سفارتخانه عمل می‌کند.

کد خبر 46000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =