صادرات ۱۷۷ میلیون دلاری به عمان در چهار ماهه نخست ۱۴۰۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور در چهار ماهه نخست امسال ۳۵۳ میلیون دلار بوده است، گفت: ایران در این مدت ۱۷۷ میلیون دلار به عمان صادرات داشته که این رقم ۴۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

محسن ضرابی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با بیان این مطلب، افزود: حجم روابط تجاری ایران و عمان در چهار ماهه نخست ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳۵۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و عمان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۴۸ و ۸۷۲ میلیون دلار بوده، پیش‌بینی کرد با اقدامات انجام گرفته، حجم مبادلات دو کشور تا پایان امسال به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

این فعال اقتصادی گفت: کل واردات عمان رقمی معادل ۲۴ میلیارد دلار است و میزان صادرات ایران به این کشور در سال گذشته معادل ۴۳۸ میلیون دلار که نشان می‌دهد سهم ایران از کل واردات این کشور همسایه برابر با ۱.۸ درصد بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان تصریح کرد: بسیاری از کالاهای ایرانی مزیت رقابتی بالایی برای صادرات به عمان دارند و به راحتی می‌توان حجم مبادلات دو کشور و صادرات ایران به عمان را افزایش داد.

وی از عدم تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی و قوانین دست و پاگیر پیچیده اداری به عنوان دو چالش اصلی در توسعه صادرات به ویژه به کشورهای همسایه و عمان نام برد و افزود: شاهد هستیم که برای برخی از کالاها به منظور تنظیم بازار داخلی به طور شبانه ممنوعیت صادراتی ایجاد می‌شود در حالی که می‌توان با اخذ تاییدیه از اتاق‌های مشترک برای تجاری که قراردادهای بلندمدت امضا کرده‌اند، استثنا قائل شد.

ضرابی در این خصوص پیشنهاد کرد در صورتی که قرار است برای تنظیم بازار داخلی، ممنوعیت صادراتی اعمال شود، دست کم ۱۵ روز به تجار برای اعمال این ممنوعیت فرصت داده شود تا آنها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند زیرا این موضوع نه تنها زیان‌های مالی بدنبال دارد بلکه باعث بی‌اعتمادی و از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه یک هفته‌ای مجازی برای معرفی کالاهای ایرانی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اعلام کرد: در حال حاضر شناخت شرکت‌های عمانی از میزان توانمندی و ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی ایران کم است؛ تا قبل از شیوع ویروس کرونا تلاش‌هایی برای معرفی و حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی عمان داشتیم.

وی افزود: از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ و با شیوع ویروس کرونا به طور کلی ارتباطات نمایشگاهی هرچند ناچیز ایران و عمان قطع شد و بنابراین در سفری که بهمن ماه سال گذشته به مسقط داشتم با وزیر تجارت و رییس اتاق بازرگانی این کشور توافق کردیم تا اولین نمایشگاه کشوری بین ایران و عمان را به طور مجازی برگزار کنیم و متعاقب آن در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در کمیته پیگیری کمیسیون مشترک اقتصادی این پیشنهاد اتاق مشترک به تصویب معاونین وزیر دو کشور رسید و در دستور کار اتاق مشترک و اتاق عمان قرار گرفت.

ضرابی تاریخ برگزاری این نمایشگاه را ۲۹ شهریور تا چهارم مهر امسال اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه با هزینه بسیار ناچیز برای شرکت‌های ایرانی  برگزار خواهد شد و یک روز نیز امکان حضور B۲B برای تجار در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در خصوص نشست اعضای هیات رییسه و روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با وزیر امور خارجه نیز گفت: روابط اتاق مشترک با وزارت امور خارجه، سفارت ایران در مسقط و سفارت عمان در تهران بسیار عالی است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در این دیدار گزارشی به طور شفاهی و کتبی از وضعیت تجارت بین دو کشور ارائه و برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه را مطرح کردم و حسین امیرعبداللهیان نیز در این زمینه دستورات لازم را به معاون اقتصادی خود داد.

کد خبر 46037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =