درک بهبود فضای کسب و کار توسط فعالان اقتصادی

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش، معامله‌ی کالاها و خدمات، تکرار معاملات و کسب سود را برخی از ویژگی های کسب و کار عنوان کرد و گفت: حذف گواهی ارزش افزوده و رفع موانع در حوزه کسب و کار نشان دهنده بهبود فضای کسب وکار در کشور است.

علی فیروزی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، باور عمومی مبنی بر اینکه تنها هدف کسب و کار، کسب سود اقتصادی است را غیرواقعی دانست و افزود: کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی و هم اجتماعی هستند، بنابراین امروزه کسب و کارها از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی در هر کشور بخصوص کشورهای پیشرفته محسوب می شوند.

وی در خصوص دلایل بهبود شاخص فضای کسب و کار در کشور، اظهار داشت: فعالان اقتصادی زمانی که متقاضیان برای ثبت شرکت اقدام و یا برای دریافت کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی مراجعه می کنند، یا حذف گواهی ارزش افزوده و ارائه کد کارگاهی ظرف ۳ ساعت همه نشان می دهد فضای کسب و کار در جامعه بهبود یافته و مردم آن را لمس می کنند.

فیروزی بیان کرد: البته بهبود فضای کسب و کار در کشور یکباره ایجاد نشده که یک شبه هم از میان برداشته شود بلکه نیاز به تداوم اقدامات تاثیرگذار و البته همکاری و هماهنگی نهادها در اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی دارد چرا که این کار به تنهایی از دست وزارت امور اقتصادی و دارایی برنمی آید.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار ادامه داد: طبق قانون همه دستگاه های اجرایی مربوطه باید مدارک صدور مجوز را در سامانه کسب و کار بارگذاری کنند تا هیات مقررات زدایی آنها را بررسی کند.

وی  با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی از سازمان ها این کار را انجام نداده اند، افزود: هیات مقررات زدایی مجوزهای بارگذاری شده را بررسی و برای آنها کاربرگ صادر کرده و حتی فراتر از وظیفه خود دستگاه هایی که این قانون را اجرا نکرده اند را هم به نهادهای نظارتی معرفی کرده است.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار ادامه داد: هیات مقررات زدایی تا همین مرحله صلاحیت و وظیفه اجرا دارد و برای رعایت کامل قانون توسط سایر دستگاه ها، ضمانت اجرایی و ابزار بیشتری در اختیار ندارد.

وی تاکید کرد: تا امروز برخی از بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی مانند معاونت امور دام برای صدور مجوز طیور، در برابر اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی مقاومت کرده به طوری که ما اختیار لازم را برای اجرایی کردن مصوبات نداریم.

فیروزی در خصوص اقدامات هیات مقررات زدایی برای حذف مجوزهای زائد تولید نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰۰ مجوز در پایگاه ملی مجوز اعلام شده که از این تعداد ۸۷۸ مورد به صورت کامل شناسایی و در دبیرخانه مقررات زدایی مورد بررسی قرار گرفته اند.

کد خبر 46046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =