چهار عامل موثر بر قیمت طلا در ماه‌های پیش رو

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی می‌گوید در ماه‌های آینده مثل شرایط قبل از کرونا، بازار سهام، نرخ بهره فدرال رزرو، بازدهی اوراق قرضه و شاخص ارزش دلار چهار بازیگر اصلی در نوسان قیمت انس طلا در بازارهای جهانی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، شیوع ویروس کرونا در طول ۲ سال گذشته تاثیرات فراوانی را بر اقتصاد جهانی بر جای گذاشته است. یکی از مهم‌ترین تاثیرات جهانی کرونا، جهش نرخ طلای جهانی بوده است. این موضوع همراه با تورم، افزایش نرخ ارز و تغییر ذائقه مردمی باعث شده تا بازار طلا و سنگ‌های قیمتی در داخل کشور نیز بیشتر تحت تاثیر کرونا قرار بگیرند.

از سوی دیگر صادرات مصنوعات فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منحصرا با اخذ مجوز از بانک مرکزی و با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط و ضوابط مجاز است.

برای بررسی شرایط طلا در بازار داخلی و جهانی و موانع صادراتی گفت‌وگویی با «سیدحجت شفائی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا جواهر نقره وسنگ‌های قیمتی ایران داشته‌ایم که مشروح آن به شرح زیر است:

**در ۲ سال گذشته در بازارهای جهانی قیمت طلا به دلیل شیوع کرونا و افزایش ریسک در معاملات، افزایش یافته است. حالا با توجه به واکسیناسیون گسترده در دنیا، باز هم امکان تداوم افزایش قیمت طلا وجود دارد یا نه؟

مهرماه سال گذشته و به علت شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر وضعیت اقتصادی دنیا به جا گذاشت هر انس طلا رکورد زد و به ۲ هزار و ۱۰۰ دلار رسید اما پس از آن و با کشف واکسن و بهتر شدن دورنمای وضعیت اقتصادی دنیا، ما شاهد کاهش قیمت انس جهانی طلا بودیم.

در وضعیت فعلی همچنان سایه ویروس کرونا بر روی اقتصاد دنیا سنگینی می کند و از طرفی بدلیل وضعیت ایجاد شده توسط ویروس کرونا دلتا، سرعت بهبود و رشد اقتصاد کشورها کاهش پیدا کرده است. این موضوع بر فلزهای ارزشمند به ویژه طلا و نقره تاثیر گذاشته است؛ از طرفی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا همچنان این نگرانی را تداوم بخشیده است.

از طرفی کارشناسان معتقدند شرایط بازار کار که از زمان شروع کرونا لطمه خورده، در حال بهبود است و در سال جدید میلادی می توانیم با بازارکاری تقریبا مانند زمان قبل از کرونا روبرو شویم. انتشار بعضی از شاخص های اقتصادی دنیا که نشاندهنده بهبود وضعیت اقتصادی با وجود ویروس کرونا بوده است، باعث شده تا طلا همچنان ارزش خودش را در محدوده یک هزار و ۸۰۰ دلار حفظ کند.

به نظر می رسد در ماه های آینده مثل شرایط قبل از کرونا، بازار سهام، نرخ بهره فدرال رزرو و بازدهی اوراق قرضه و شاخص ارزش دلار بازیگر اصلی نوسان قیمت انس طلا در بازارهای جهانی باشند.

** در داخل ایران، علاوه بر قیمت طلا، نرخ ارز عامل اصلی در افزایش قیمت طلا بوده است. در حال حاضر میزان تقاضا برای خرید طلا به عنوان کالای زینتی و همزمان سرمایه‌گذاری در چه شرایطی است؟ شرایط کسب و کار طلاسازان و طلافروشان چگونه است؟

در حال حاضر مردم بیشتر بدنبال سرمایه‌گذاری هستند و به طلا هم به چشم سرمایه نگاه می کنند و به جز قشری محدود، بدنبال خرید طلای تزئینی نیستند. یکی از دلایل این رویکرد، تغیر ذائقه و فرهنگ مردم است ومهمترین دلیل این تغیر، سیاست اشتباه بانک مرکزی در عرضه بی رویه و بدون کارشناسی سکه در سال های ۱۳۹۶ و۱۳۹۷ بود که تفکر مردم با اشتباه محض بسمت سرمایه گذاری و واسطه گری سوق پیدا کرد و اثرات آن هنوز باقی است. این موضوع فرهنگ چند صد ساله مردم کشور  ما که طلا را به عنوان زینت وسرمایه استفاده می کردند، در عرض چند ماه تغیر داد.

ضمن اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده هم حجم معاملات را کم کرده و مردم منتظر شروع اجرای جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند که براساس آن اصل طلا از این مالیات معاف شده است. با توجه به تعطیلات پیاپی کرونایی در کشور تولیدکنندگان و فروشندگان طلا در شرایط خوبی نیستند.

** با توجه به اینکه بازارهای هدف صادراتی خوبی در کنار ایران برای مصنوعات طلا از جمله عراق، امارات، عربستان، قطر، کویت، بحرین و عمان و همین طور هند وجود دارد، موانع صادراتی این محصول در ایران چه موضوعاتی هستند؟ پیشنهاد شما برای این موضوع چیست؟

متاسفانه در خصوص صادرات طلا ما به ناحق از طرف آمریکا تحریم هستیم یعنی نمی توانیم با مبدا ایران صادرات انجام بدهیم و این صادرات باید از طریق کشور ثالث و با برند و شرکت خارجی به سوی کشور هدف صادر شود. البته در حال حاضر یک یا دو کشور هستند که توجه چندانی به تحریم‌های آمریکا ندارند و می‌توان با تغییر لوگو مصنوعات طلا را به نام شرکت خارجی به آنجا صادر کرد.

موانع زیادی برای صادرات از قبیل نحوه انتقال ارز یا شمش معوض در داخل کشور وجود دارد که البته خوشبختانه در تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ در وزارت صمت با کمک اتحادیه و متخصصین دولتی، تشکل‌ها و بخش خصوصی در مراحل پایانی خود قرار گرفته است.

کد خبر 46095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =