ایران با افزایش تعامل با همسایگان می تواند صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهد

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: از آنجا که ایران در سال ۹۰ با ایجاد مراکز تجاری در خارج و افزایش تعامل تجاری با دیگر کشورها ‌از جمله همسایگان توانست رشد ۳۸ درصدی را در صادرات خدمات فنی و مهندسی تجربه کند، به طور قطع می تواند با بازنگری در رویه خود، مجددا به رشد و پیشرفت در این بخش بازگردد.

بهمن صالحی جاوید روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، بالاترین حجم قرارداد را مربوط به سال ۱۳۹۰ و به میزان ۳۰ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر با کاهشی غیرقابل قبول این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار در سال رسیده که عوامل جدی در کاهش این ارقام دخیل بوده است.

به گفته وی، رشد فعالیت ها در سال ۱۳۹۰ را مدیون اهدا جوایز صادراتی و معافیت های مالیاتی توسط دولت و آرامش در منطقه به خصوص خاورمیانه بوده که متاسفانه طی ۹ سال گذشته تحریم های ظالمانه غربی ها بخصوص امریکا علیه ایران، جنگ در عراق، سوریه و ناآرامی در افغانستان، کم کاری دستگاههای اجرایی مرتبط نیز زمینه ساز کاهش حجم صادرات در این بخش تخصصی بوده است.

وی نقش بالای صدور خدمات فنی و مهندسی در افزایش درآمدهای کشور یادآور شد و اظهار داشت: در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه سالانه ۳۵ – ۴۰ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر می کنند که با توجه به افزایش ظرفیت خدمات فنی و مهندسی کشور ما نیز می‌توانیم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای داشتن استمرار در صدور خدمات فنی مهندسی باید توانمند شد و در بازار کشورهای هدف حضور فعال داشت، گفت: حضور در اجرای پروژه های نفت گاز، پالایشگاه، مهندسی و طراحی، ساختمان و ابنیه، تاسیسات و تجهیزات، نیروگاه ها، راهسازی، سدسازی، پل و تونل سازی سبب شده تا صادرات این بخش به لوکوموتیو صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به  جایگاه بین المللی این انجمن، اضافه کرد: وجود حجم انبوهی از نیروهای متخصص و فارغ التحصیل در رشته های مختلف مهندسی در کشور موجب شده تا تامین نیروی انسانی متخصص، نیروهای ماهر و نیمه ماهر در بخش صنعت برای حضور در بازارهای هدف در دستور کار انجمن قرار گیرد زیرا کشورهای منطقه و همسایه نیز به بهره گیری از توان و ظرفیت این نیروها نیاز دارند و این در حالیست که ایجاد اشتغال برای این قشر عظیم نیز به معنای کاهش بیکاری و ایجاد ارزش افزوده بالا برای کشور است.

وی تاکید کرد که اگرچه دولت سیزدهم باید بستر لازم را برای تداوم حرکت این پیشران اقتصادی فراهم کند، اما در حال حاضر فرهنگ توسعه فعالیت های اقتصادی در وزارتخارجه و سفارتخانه های کشور نهادینه نشده که اگر مبنای هدف گذاری برای توسعه روابط خارجی تحقق اهداف اقتصادی باشد، امنیت ملی نیز به دنبال آن تقویت خواهد شد.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد: اگر اشتغال موجود در صادرات خدمات فنی و مهندسی را بابت هر ۱۰۰ هزار قرارداد معادل یک شغل در نظر بگیریم؛ در آن صورت کلیه فارغ التحصیلان حوزه فنی مهندسی در این حوزه امید به شغل خواهند داشت.

صالحی جاوید اظهار کرد: بحث آموزش و انتقال تجارب در انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی به خوبی در کمیته‌های تخصصی برای هر کشوری به عنوان بازار هدف پیش بینی شده که کمک چشمگیری به مهندسان تازه کار می‌کند.

وی با بیان اینکه از سازمان توسعه و تجارت نیز با توجه به منابعی که برای بحث آموزش در اختیار دارد، انتظار حمایت مالی از نظام مهندسی داریم، افزود: وزارتخارجه هم با حضور کارشناسان ارشد و سفرای ایرانی در کشورهای هدف می‌تواند بهترین اطلاعات را به مهندسان تازه کار انتقال دهد و مهم ترین توقعات را از صادرکنندگان فنی و مهندسی دریافت کند.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با بیان آنکه کشور برای رفع بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی نیاز به بازارهای بزرگتر دارد، گفت: تحقق رشد توان فنی و مهندسی کشور تنها منوط به وابسته نبودن به درآمدهای نفتی،  پرهیز از خام فروشی و ضرورت جدی انگاشتن و همکاری نهادهای دولتی و حاکمیتی و غیره است.

صالحی بر ضرورت توجه به بخش بازارسازی و حضور فعال در کشورهای مختلف برای انجام پروژه های تخصصی توسط شرکت های ایرانی تاکید و تصریح کرد: شرکت های بزرگ در طول سه دهه گذشته فعالیت های قابل توجه ای داشته اند و شرکت های جوانتر با ورود خود شرایط را برای صادرات این خدمات جدی تر کرده است، ضمن آنکه  کشورهای همسایه و منطقه به خصوص خاورمیانه نیاز به دانش فنی و مهندسی ایران دارند.

کد خبر 46143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =