احیاء ۴۹۹ واحد غیرفعال تا پایان مردادماه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پنج ماهه نخست امسال، تعداد ۴۹۹ واحد احیاء شد که در نتیجه برای ۱۲ هزار و ۴۷۸ نفر اشتغال‌زایی یا تثبیت شغل شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «علی رسولیان» در نشست هماهنگی اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی راکد که به‌صورت ارتباط تصویری برخط با رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برگزار شد، از اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال با استفاده از ظرفیت مشاوران و کلینیک‌های کسب و کار در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گفته این مقام مسوول، امسال راه‌اندازی مجدد یک‌هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی غیرفعال در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد در خارج از آن‌ها در دستور کار است.

اظهارداشت: برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت، ۳۶ پروژه تحولی توسط وزیر صنعت تعریف شده است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیریت دو پروژه «تامین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی» و «احیاء واحدهای راکد و نیمه راکد» را برعهده دارد.

وی افزود: برای اجرای این پروژه‌های تحولی، طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی با به‌کارگیری ظرفیت مشاوران و ارائه‌دهندگان خدمات توسعه کسب و کار با هدف حل مشکلات بنگاه‌ها و توانمندسازی آن‌ها به منظور ارتقاء بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده، افزایش رقابت پذیری و غیره انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: در این طرح با شناسایی و پایش واحدهای غیرفعال، بررسی علل رکود و مشکلات آن‌ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، فنی، حقوقی و مدیریتی و رفع موانع پیرامون فضای کسب و کار واحدهای صنعتی، نسبت به بازفعال‌سازی واحدهای راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها اقدام می‌شود.

رسولیان ادامه‌داد: در فاز نخست اجرای این طرح، واحدهایی که پروانه بهره‌برداری فعال دارند اما راکد هستند، هدف‌گذاری شده‌اند که بر اساس این پایش و با توافق این سازمان و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های عارضه‌یابی و پروژه بهبود با استفاده از منابع، امکانات و ظرفیت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، به اجرا درمی‌آید.

وی همچنین بازفعال‌سازی واحدهای راکد خارج از اولویت‌گذاری فاز نخست را دومین مرحله اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعلام کرد.

فعال‌سازی بیش از ۱۰ هزار واحد راکد در مدت ۹ سال

معاون وزیر صنعت با اشاره به این‌که طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در تکمیل برنامه‌های احیاء و بازفعال‌سازی سال‌های گذشته به اجرا درمی‌آید، یادآور شد: از سال ۹۱ تا پایان پارسال در مجموع ۱۰ هزار و ۱۹۳ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند که برای ۱۸۲ هزار و ۵۶۳ نفر فرصت شغلی جدید فراهم شد.

وی، واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تامین منابع مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تامین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکل اختلاف شرکاء، انتقال فناوری و بهینه کردن خط تولید، رفع مشکلات حقوقی و زیرساختی، تولید محصول جدید و رفع مشکل بازار با همکاری دستگاه قضایی، شبکه بانکی، استانداری و کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید را از جمله روش‌های راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال در استان‌ها اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌ برداری رسیده است، افزود: هشت هزار و ۱۳۲ واحد صنعتی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و هشت هزار و ۱۱۰ واحد در خارج از آن‌ها راکد هستند که جامعه هدف طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال را تشکیل می‌دهند.

رسولیان در ادامه به چرخه عمر فناوری و محصول در صنعت به‌ویژه در صنایع کوچک و متوسط نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: چرخه محصول نمایان‌گر دوره عمر فناوری و نمودار رشد بازار آن است، به‌طوری که از مرحله ایده‌پردازی در قالب یک طرح مهندسی تا تولید و رشد محصول و چگونگی واکنش بازار نسبت به انتشار محصول، کسب و کارها با تحولات مختلفی در مراحل جنینی، رشد، بلوغ و زوال مواجه هستند.

وی اضافه‌کرد: از این رو باید توجه داشت که یک محصول چرخه عمر مشخصی دارد و یک بنگاه همیشه نمی‌تواند فعال باشد، زیرا شاید درگیر تغییر فناوری، تغییر روش تولید، تغییر نوع محصول و غیره شود و مدتی راکد و سپس فعال شود که در این راستا ارائه مشاوره و خدمات توسعه کسب و کار به متقاضیان ـ پیش از سرمایه‌گذاری و پس از آن ـ در مانایی و پایایی محیط و شرایط متغیر کسب و کارها تاثیرگذار خواهد بود.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

کد خبر 46178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =