بندر ایرانی سالیانکا قطب تجارت دریایی ایران و روسیه

بندر ایرانی سالیانکا در بین ۱۵ بندر واقع در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را به خود اختصاص داده است بطوری که از آن به عنوان قطب راهبردی تجارت دریایی بین ایران و روسیه نام برده می شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از آستراخان، «جواد وعیدی»  رئیس هیات مدیره سالیانکا در بازدید کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به همراه هیات همراه از جمله چند مقام اقتصادی دولت محلی در آستراخان اعلام کرد که طبق آمار رسمی دولت محلی آستراخان، بندر سالیانکا در سال ۲۰۲۰ بین ۱۵ بندر فعال در رودخانه ولگا و منطقه اولیا و جمهوری داغستان توانست رتبه اول هم از لحاظ تناژ بارگیری و هم تعداد فروند پهلودهی کشتی را به خود اختصاص دهد.  وی  با بیان اینکه بیش از ۵۳ درصد سهام بندر سالیانکا در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در این بندر در زمان  یاده شده ۶۷۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشته است و بین ۱۵ بندر آستارخان رتبه اول را کسب کردیم.

وعیدی با توضیح در باره زیرساخت ها و ظرفیت های صادرات و واردات سالیانکا تصریح کرد: ما در این بندر به طول ۷۵۰ متر اسکله داریم و به طور همزمان ۵ کشتی می توانند کار بارگیری و تخلیه را انجام دهند.

او افزود: این بندر ظرفیت بیش از ۴۰ هزار تن بارگیری و تخلیه را در طول یک ماه دارد و براساس سرمایه گذاری در حال انجام، قصد داریم این میزان را به ۶۰ هزار تن در ماه برسانیم.
رئیس هیات مدیره بندر سالیانکا خاطر نشان کرد این بندر برای توسعه کریدور شمال - جنوب کاملا فعال است و در حال سرمایه گذاری برای توسعه آن هستیم.
وی وجود چهار هزار متر خط راه آهن، واگن های حمل غلات،  شش خط ریل راه آهن،  انبارها و سیلوها  را از جمله ویژگی ها و مزیت های بندر سالیانکا اعلام کرد.
وی نوع کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران را شامل غلات، چوب، روغن گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و گفت میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده' پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران به روسیه وارد می شود.
وعیدی اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۵ هزار تن روغن به ایران ارسال کردیم و در ۸ ماه سال جاری ۱۳۰ هزار تن فرستادیم و پیش بینی می شود تا پایان ۲۰۲۱ به ۲۰۰ هزار تن برسد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این بازدید که مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نیز حضور داشت گفت: بندر سالیانکا امکانات و فعالیت خوب در این بندر باعث شده است تا در حوزه اقتصادی منافع کشورمان با روسیه تقویت شود.  
وی گفت: بندر سالیانکا به خاطر امکانات و ویژگی هایی که دارد در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب می تواند نقش مهمی داشته باشد.
سفیر کشورمان در این بازدید افزود: ظرفیت این بندر که نقش مهمی در تبادل کالا بین ایران، روسیه دارد لازم است افزایش پیدا کند.
رودخانه ولگا با ۸۰ درصد حجم آبهای ورودی به دریای خزر تنها آبراه قابل کشتیرانی در روسیه است که با استفاده از کانال «ولگا - دن»  ارتباط مستقیم با آبهای آزاد را میسر می سازد.

کد خبر 46208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =