سازوکار تهاتر، راهکار موثر برای مقابله با تحریم و توسعه تجارت ایران وپاکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر نگاه کشورمان برای توسعه مناسبات با همسایگان، بر لزوم ایستادگی و مقابله مشترک با تحریم های ظالمانه تاکید کرد و گفت: ترویج سازوکار تهاتر یک روش موثر برای تقویت مناسبات بازرگانی و حمایت از جامعه تجار ایران و پاکستان است.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس و اعضای ارشد اتاق بازرگانی و صنعت اسلام‌آباد ظهر امروز سه شنبه میزبان «سیدمحمدعلی حسینی» سفیر کشورمان در پاکستان بودند و طی یک نشست و تبادل نظر مفصل، آخرین تحولات مرتبط با همکاری های تجاری دو کشور، وضعیت مبادلات مرزی، موانع موجود در مسیر تجارت، چالش های پیش روی بازرگانان و چشم انداز اتباطات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسینی در این نشست اظهار داشت: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ما برای همکاری با کشورهای همسایه و اسلامی اولویت و مزیت قائل هستیم و پاکستان از این مزیت به خوبی برخوردار است.

وی افزود: قبل از پدیده همه گیری کرونا، میزان حجم تجارت دوجانبه ایران و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بود اما در زمان فعلی این میزان کاهش یافت و شاید به بالاتر از یک میلیارد دلار رسیده باشد در عین حال با تشیل دولت جدید در ایران امیدواریم شاهد تسریع در همکاری های دوجانبه باشیم.

سفیر ایران در پاکستان با اشاره به برخی از موانع و مشکلات در مسیر همکاری های تجاری و بازرگانی میان دو کشور، گفت: برخی از این مشکلات مرتبط با اقدامات خارجی به ویژه تحریم های ظالمانه است با این حال ایران و پاکستان می توانند با ایستادگی و مقاومت در کنار یکدیگر بر مشکل تحریم غلبه کنند.

وی شیوه تهاتر را یکی از بهترین راه های همکاری در مسیر حل موانع تجارت دانست و ادامه داد: لازم به یافتن یک سازوکار جهت بهره برداری از ظرفیت های متقابل و آشنایی با توانمندی ها یکدیگر هستیم.

سفیر کشورمان با اشاره به نقش موثر بخش خصوصی برای کمک به افزایش مراوادات دوجانبه افزود: اتاق های بازرگانی ایران و پاکستان در تمامی عرصه ها فعال هستند با این وجود بخش خصوصی آشنایی خاصی نسبت به یکدیگر ندارند.

وی شیوه پرداخت را نیز یکی دیگر از موانع پیش روی بازرگانان ایران و پاکستان عنوان کرد و گفت: روش پرداخت در ایران مرتبط با بانک است اما در بحث همکاری با پاکستان ما می توانیم روش های دیگری مانند تهاتر و تاسیس صندوق مشترک مالی را به کار بگیریم.

حسینی گفت: راه اندازی سیستم بازار دیجیتالی نیز یک ایده دیگر برای تسهیل تجارت و آشنایی جامعه بازرگانی ایران و پاکستان است. از طریق این سامانه می توانیم نیازهای دو کشور، ظرفیت های متقابل در حوزه های مختلف را معرفی و همچنین تبلیغات محصولات را نیز به نمایش بگذاریم.

وی افتتاح دو گذرگاه رسمی دیگر در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان را از اتفاقات خوب میان دو همسایه طی کمتر از یک سال اخیر توصیف کرد و افزود: تعداد مرزهای رسمی ما به ۳ گذرگاه افزایش یافته و هر دو کشور درحال تقویت آن هستند، همزمان توافق مشترک برای افزایش بازارچه های مشترک مرزی نیز صورت گرفته و تاسیس و بهرداری ۳ بازارچه مرزی نیز مورد تایید طرفین قرار گرفته است.

حسینی بهره برداری از بازارچه های مرزی دو کشور و استفاده پاکستان از مزیت کنوانسیون TIR جهت صادرات کالا به روسیه و اروپا از طریق مسیرهای ایران را عاملی برای توسعه همکاری های دوجانبه و ارتباطات مشترک منطقه ای عنوان کرد و گفت: مسیرهای نزدیک و امن ایران مزیت بزرگی برای پاکستان در امر صادرات و واردات است.

وی در بحث همکاری های ایران و پاکستان برای ارتباطات منطقه ای به طرح قطار باری اکو اشاره کرد و گفت: این روزهای خبرهای خوبی مبنی بر راه اندازی مجدد قطار کانتینربر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد شنیده می شود که توسعه منطقه ای را به ارمغان می آورد.

سفیر ایران در پاکستان بر لزوم افزایش تبادل هیات های تجاری، بازرگانی از جمله اعضای اتاق های بازرگانی به کشورهای یکدیگر تاکید کرد و افزود: ما درحال بیشتر درباره فعالیت اتاق های لاهور، کراچی و کویته باخبر هستیم، اتاق مشترک بازرگانی نیز میان زاهدان و کویته تشکیل شده و شاهد نشست های آنان هستیم.

وی خواستار تلاش اتاق بازرگانی اسلام‌آباد برای توسعه همکاری با اتاق های بازرگانی در ایران، تشریح ظرفیت ها و استفاده از نفوذ خود جهت یافتن مسیرهای جدید همکاری میان دو کشور شد و تاکید کرد: بخش های خصوصی گره گشای مسائل هستند و با همین ایده ما نیز درصدد برنامه ریزی سفر هیات اتاق بازرگانی تهران به اسلام‌آباد هستیم.

سفیر ایران در پاسخ به پرسش های مطرح شده از سوی دیگر اعضای اتاق بازرگانی و صنعت اسلام‌آباد گفت: ایران و پاکستان همکاری نزدیکی برای تسهیل در شیوه پرداخت و حل چالش بازرگانان دارند. امنیت مرزهای مدنظر هر دو همسایه است و ما درحال تکمیل طرح بازارچه مرزی همزمان با تمرکز ویژه به رفع موانع تجاری و کمک به بهبود زندگی مرزنشینان هستیم.

وی درباره صادرات انرژی به پاکستان نیز گفت: هم اکنون میزان ۱۰۴ مگاوات برق از ایران به پاکستان صادر می شود و اعلام کرده ایم که آماده تامین برق ۲۳ روستای مرزی در مجاورت ایران نیز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد با استقبال از اظهارات سفیر ایران، آمادگی این نهاد اقتصادی-بازرگانی جهت تعامل بیشتر با اتاق های بازرگانی ایران را اعلام کرد.

«سردار یاسر الیاس خان» اهمیت تبادل هیات های تجاری و بازرگانی میان دو کشور همسایه به ویژه اعضای اتاق های بازرگانی متقابل را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما از شرکت های ایرانی برای مشاهده صنایع و ظرفیت های تجاری پاکستان دعوت می کنیم و معتقدیم که فرصت های خوبی برای جذب سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش های صنعتی، فن آوری و نساجی پاکستان وجود دارد.

وی اظهار داشت: اتاق اسلام آباد آماده مشارکت با همتایان ایرانی خود برای معرفی توانمندی های متقابل و تبیین مسیرهای جدید در راستای تقویت همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف است.

کد خبر 46218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =