استخراج رمز ارز یارانه ای بالاترین ضرر برای مردم است/مبنای طرح ساماندهی رمز ارزها شفافیت است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استخراج رمز ارز یارانه ای بالاترین ضرر برای مردم است، گفت: ما از تکنولوژی عقب نخواهیم ماند اما اجازه توسعه موضوعی که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست را نمی‌دهیم.

به گزارش اگزیم نیوز، عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز -چهارشنبه - با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن گفت: امروز رمزارزها با استفاده از برق یارانه ای استخراج می‌شوند و این بالاترین ضرر برای مردم است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که شرکت‌های رسمی و بزرگ در حال استخراج رمزارزها هستند و از طریق فروش محصولاتشان ارز تولید می‌کنند، آنها را در سامانه تزریق نمی‌کنند، چطور می‌خواهیم این رمزارزها را کنترل کنیم؟ بانک مرکزی چه راهکار کنترلی در این زمینه دارد؟ وقتی به راحتی در کمترین زمان بدون هیچ نظارتی از کشور خارج می‌شوند، چگونه می‌خواهیم این موضوع را رهگیری کنیم؟

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس عدم رهگیری بزرگترین آسیب رمز ارزهاست.

نماینده سروستان، کوار و خرامه در مجلس اضافه کرد: هنگامی که کارگاهی با ۷۰ الی ۸۰ کارگر تعطیل شده و تنها با چند نگهبان رمزارز تولید می‌کند، چگونه در مسیر تولید و اشتغالزایی گام برمی‌دارد؟ در شرایط فعلی تولید یک بیت کوین ۱۳ الی ۱۵ هزار دلار هزینه دارد اما متوسط فروش آن در سال ۵۱ هزار دلار بوده و تا سقف ۶۰ هزار دلار هم افزایش یافته است. سوال این است که سود آن به جیب چه کسی می‌رود؟ مالیات آن چگونه پرداخت می شود و عایدی آن برای کشور چیست؟

وی افزود: رمزارزها می‌توانند یک شبه فردی را پولدار و فردا شب وی را ورشکست کنند، همانگونه که بارها درصحن مجلس در رابطه با بورس تذکر دادیم که جیب مردم را خالی می‌کند، اما برخی مسئولان و مردم توجهی نکردند و بورس سقوط کرد و تعداد زیادی ورشکسته شدند. رمزارز بسیار بدتر از بورس است، چرا که با شدت بیشتری افراد را ورشکسته می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: وقتی در زمینه تولید برق مشکل داریم و تراز انرژی کشور منفی است. چطور می‌توانیم به موضوع استخراج رمزارزها ورود کنیم؟ اگر یک تکنولوژی است باید جامع و کامل مورد بررسی قرار بگیرد، چرا برخی افراد موضوع تحریم‌ها را مطرح می‌کنند در حالی که ما زیر ذره بین همان کشورهای تحریم کننده رمزارز استخراج می‌کنیم.

وی افزود: چطور می‌توانیم تحریم را دور بزنیم؟ اگر قرار است چنین کاری انجام شود، باید این کار بومی شود، لذا معتقدم گزارش کمیسیون اقتصادی در این رابطه بسیار سطح پایین بوده است، چرا که پوشش این کارها تولید ارز بوده اما معتقدیم صدمات زیادی به کشور وارد می کند. ما از تکنولوژی عقب نخواهیم ماند، اما اجازه توسعه موضوعی که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست را نمی‌دهیم.

مبنای طرح ساماندهی رمز ارزها شفافیت است

نماینده مردم کرمان نیز گفت: در طرح ساماندهی رمز ارزها مبنای کار شفافیت است زیرا معتقدیم بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های پولی و مالی و مالیاتی کشور با فعالیت رمز ارزها از رده تصمیم‌گیری خارج شده است. 

«محمدرضا پورابراهیمی» در جلسه علنی امروز مجلس درخصوص طرح ساماندهی استخراج رمزارزها با بیان اینکه پدیده رمزارزها در حوزه اقتصاد منطقه‌ای و جهانی شکل گرفته و بر اقتصاد کشور ما هم اثر دارد، اظهار داشت:‌ اگر این پدیده را کتمان کنیم هیچ فرصتی برای مقابله با تبعات آن نداریم و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن را از دست خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: هدف کمیسیون اقتصادی مجلس ساماندهی این پدیده بوده است چرا که در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ اراده‌ای برای ساماندهی پدیده رمزارزها دیده نشد  اگر امروز دولت و مجلس در این خصوص همکاری کنند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

نماینده مردم کرمان  در مورد ساماندهی وضعیت موجود گفت: در حال حاضر به دلیل عدم شناخت کافی توسط مردم و سرمایه‌گذاران از پدیده رمزارزها دچار شرایط خاصی هستیم که ضوابط مشخصی درباره فعالیت این سامانه‌ها وجود ندارد، وزارت ارتباطات به عنوان متولی  فضای مجازی، وزارت صنعت به عنوان ناظر بر مجوزها، وزارت اقتصاد به عنوان متولی مبارزه با پولشویی و وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین برق لازم برای استخراج رمزارزها همگی دخیل هستند لذا کمیسیون اقتصادی به دنبال ساماندهی این وضعیت نابسامان بوده است. 

پورابراهیمی گفت:‌در این ساماندهی مبنای کار ما شفافیت است چرا که معتقدیم بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های پولی و مالی و مالیاتی کشور با فعالیت رمزارزها از رده تصمیم‌گیری خارج شده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به درخواست نماینده بانک مرکزی برای ارائه لایحه در این زمینه از سوی دولت گفت:‌ تا به حال هیچ لایحه‌ای از سوی بانک مرکزی در خصوص موضوعات مهمی از جمله قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری کشور ارائه نشده و در خصوص رمزارزها نیز اگر بانک مرکزی لایحه‌ای ارائه کرد مبنای کار ما قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تا قبل از ارائه لایحه، طرح کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود و این طرح کاملا کارشناسی شده است لذا نمایندگان کمک کنند تا امکان اصلاحات لازم در کمیسیون و طی مراحل قانونی فراهم شود.

مبادلات رمزارز تحت نظارت بانک مرکزی و سازمان بورس قرار گیرد

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس هم معتقد است: استخراج رمزارزها می‌تواند به عنوان ابزاری برای تقویت مبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد به شرط آنکه تحت نظارت شدید بانک مرکزی باشد.

سیدکاظم دلخوش اباتری در رابطه با گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور، گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی در این خصوص شامل نقاط ضعف و قوت رمزارزها بود باید از این کمیسیون و اعضای آن برای توجه به دو جنبه این موضوع مهم تشکر کنیم. نقش رمزارزها در دنیای امروز  در کاهش تحریم ، تولید و ذخیره‌سازی منابع نفتی بسیار موثر است اما اگر به آن دقت کافی  نشود، آسیب‌های جدی به همراه دارد.

نماینده صومعه سرا بیان داشت: کمیسیون اقتصادی بررسی وضعیت رمزارزها را به کارگروه اقتصاد دیجیتال واگذار کردند که این موضوع نشان‌دهنده ضرورت توجه و تحقیق بیشتر درخصوص وضعیت رمزارزها است. بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجرای محدودیت‌هایی در معاملات رمزارزها هستند، هیچ کشور معتبری این رمزارزها را به عنوان وسیله پرداخت نپذیرفته است و ازطرفی بانک مرکزی نیز به دنبال ایجاد رمزارز اختصاصی با استفاده از تکنولوژی‌های موجود است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در تحقیقات و بررسی‌های رمزارزها باید بین موضوع معاملات عمومی و استخراج رمزارزها تفاوت قائل باشیم و این مهم حتماً باید مد نظر کارگروه تخصصی قرار گیرد چرا که استخراج به عنوان ابزاری برای تقویت مبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به شرطی که تحت نظارت کامل بانک مرکزی باشد. ایجاد سایت‌های تبادل یا بورس‌های رمزارز بدون هیچ‌گونه رمزارز موضوع خطرناکی است که در صورت عدم توجه به آن خطرات زیادی به همراه دارد چرا که موجب تقویت خروج ارز از کشور می‌شود.

دلخوش بیان داشت: ایجاد هرگونه سایت مبادله رمزارز باید تحت نظارت شدید سازمان بورس یا بانک مرکزی باشد حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که بخشی از اجرای این عملیات را برعهده دارد باید دقت کافی به این موضوع داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های رمزارزها نیاز آنها به سوخت برق است. امسال مشاهده کردیم که استفاده زیاد از امکانات استخراج در مزارع رمزارز موجب بروز اخلال در برق شده و باعث ایجاد آسیب به صنعت، زندگی و کسب و کارهای مردم شده است لذا این موضوع هم نیاز به توجه و تحقیق بیشتر در خصوص استخراج رمزارزها را یادآور می‌شود. 

سیدمجتبی محفوظی هم در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی پیرامون رمز ارزها، گفت: رمز ارزها و ارزهای دیجیتالی در دنیا معمول شده و دنیا به دنبال حرکت به این سمت است. دولت با بررسی متقن و برنامه ریزی علمی باید این موضوع را مورد پژوهش قرار دهد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع رمز ارزها موضوعی غیرقابل انکار است که نمی توانیم آن را نادیده بگیریم یا کنار بگذاریم لذا ضرورت دارد قانونی برای آن وضع شود. حذف کلی رمز ارزها امکان پذیر نیست و دولت باید در این زمینه لایحه به مجلس دهد.

کد خبر 46246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =