رایزن‌های بازرگانی می توانند نقش کلیدی در توسعه روابط تجاری کشور ایفا کنند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان آنکه رایزنان بازرگانی می توانند نقش کلیدی در برقراری و توسعه روابط تجاری میان ایران با دیگر کشورها ایفا کنند، معتقد است: بهره گیری از توان و ظرفیت رایزن‌ها می‌تواند در شرایط تحریم کشور از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا، موانع پیش روی صادرات را برطرف کند.

رضا سواری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، رایزنان بازرگانی را بازوی کمکی سازمان‌های توسعه تجارت کشورها در جهت پیشبرد اهداف تجاری دانست و افزود: در حالی که تحریم‌ بر تجارت خارجی کشور و ماندگاری در بازارهای صادراتی فشار وارد آورده، دولت و نهادهای اجرایی با بهره گیری از توان این کارشناسان خبره می تواند مسیر پر فراز و نشیب فعالیت شرکت‌های ایرانی در خارج را هموار کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمام کشورهای توسعه‌یافته، رایزن‌های بازرگانی فعالی دارند که تمام تلاش خود را برای تسهیل مسیر صادرات و واردات براساس نیازهای واقعی کشور هدف در بخش های مختلف اقتصادی بکار می‌گیرند تا زمینه حضور تولیدکننده و تاجر ایرانی را در بازار هدف به بهترین شکل فراهم و برای تداوم حضور در آن بازار حمایت کنند.

وی افزود: نقش کمرنگ رایزن‌های اقتصادی موضوعی است که اکثر مسئولان بر آن تاکید دارند زیرا این افراد تاکنون تاثیر بسزایی در افزایش مبادلات اقتصادی کشور به ویژه در شرایط تحریم با دیگر کشورها نداشته اند.

سواری بیان کرد: از آنجا ایران در اکثر کشورها رایزن بازرگانی نداشته به همین خاطر هم دولت به درستی قادر به حمایت از گسترش مبادلات تجاری با دیگر کشورها نبوده و این یعنی نتوانسته ایم برای محصولات با کیفیت ایرانی در سایر کشورها بازاریابی و بازارسازی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه مراودات بین‌المللی و نقش آن در رونق اقتصادی کشور، افزود: به طور قطع با مرزهای بسته نمی‌توان به شکوفایی اقتصادی و توسعۀ پایدار رسید پس دستگاههای اجرایی مربوطه باید مقدمات توسعه مراودات بازرگانی ایران با دیگر کشورهای جهان را مهیا کنند..

سواری بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری را یکی از آفت‌های اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: سیاست‌های آنی دولت در موضوع صادرات به حدی آسیب‌زننده است که امروز کمتر سرمایه‌گذار و تاجر خارجی پیدا می‌شود که حاضر به همکاری با همتای ایرانی خود باشد چرا که مرزهای صادراتی برای یک محصول خاص ممکن است هر آن بسته و یا باز شود.

وی با بیان اینکه بازار صادراتی اقتضائات خاص خود را دارد، ادامه داد: امروز تاجر ایرانی در حالی از عدم‌حمایت شکایت دارد که همتای ترکیه‌ای علاوه بر استفاده از مشوق‌های صادراتی کم‌نظیر، می‌تواند از هدایت و حمایت شبانه‌روزی کنسولگری این کشور در کشورهای دیگر و رایزن‌های بازرگانی خوده بهره گیری کند و از کوچکترین نوسان قیمتی در بازار هدف مطلع شود و خود را خیلی زود با تغییرات بازار هماهنگ کند.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه اضافه کرد: در چنین رقابتی، تاجر ایرانی نه‌تنها حمایتی را احساس نمی‌کند بلکه باید با مشکلات داخلی و تصمیمات اشتباه دولت در صادرات نیز بجنگند.

سواری با اشاره به نقش مهم کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها در رونق صادراتی کشورهای خود، تصریح کرد: متاسفانه چنین شرایطی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی وجود ندارد و تاجر ایرانی عملاً در بازار تجاری دنیا تنهاست.

وی با بیان آنکه نقش رایزن بازرگانی به‌عنوان دیده‌بان تجاری در کشور محل ماموریت، نقش مهمی است که جایگزینی ندارد، افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر استراتژی و برنامه دولت در این خصوص، نتوانسته رضایت فعالان اقتصادی را فراهم کند که یکی از مصادیق آن کاهش تعداد رایزنان بازرگانی به بهانه کمبود بودجه است که دولت باید منابع لازم را برای ادامه فعالیت آنها در بازارهای هدف که می تواند نقش مهمی در توسعه مبادلات بازرگانی ایران با دیگر کشورها داشته باشد، فراهم کند.

وی در پایان تاکید کرد: داشتن اطلاعات دقیق از بازار هدف، اهرم مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری است و این اطلاعات باید از طریق رایزن‌های بازرگانی در اختیار تجار قرار گیرد، بنابراین بازرگانان و تجار برای برقراری ارتباط با سایر کشورها به حمایت و هدایت درست نیاز دارند.

کد خبر 46305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =