۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
افزایش نرخ تورم لبنان به ۱۲۳ درصد

آخرین اطلاعات اداره مرکزی آمار لبنان نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور ۱۲۳ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از عرب نیوز، مردم لبنان در ماه ژوئیه مجبور شدند دو برابر بیشتر از سال گذشته میلادی هزینه زندگی را پرداخت کنند چون قیمت‌ها در این کشور در بحبوحه برداشته شدن نسبی یارانه‌های سوخت و سقوط ارزش ارز داخلی بالا رفته است.

آخرین اطلاعات اداره مرکزی آمار لبنان نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور ۱۲۳ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. مقامات لبنان نتوانسته‌اند رکود اقتصادی به وجود آمده را مهار کنند. این رکود از پایان جنگ داخلی لبنان در بین سال های ۱۹۷۵ و ۱۹۹۰، بی سابقه بوده است.

یکی از بزرگترین دلایل افزایش قیمت‌ها در لبنان هزینه حمل و نقل در این کشور بوده که ۲۵۳ درصد نسبت به اولین ماه تابستان در ۲۰۲۰ افزایش یافته است. هزینه سوخت در لبنان بسیار بالا رفته است. دولت لبنان در ماه ژوئن بنزین را با نرخ ارز ۳۹۰۰ پوند در برابر دلار قیمت‌گذاری کرد. دو ماه بعد بانک مرکزی لبنان دلار با نرخ ۸ هزار پوند را در اختیار واردکنندگان سوخت قرار داد.

ارزش پوند لبنان برابر دلار آمریکا از ۱۹۹۷ برابر با ۱۵۰۷.۵ بوده است ولی ارزش آن در بازار سیاه بسیار کمتر از این است. ارزش پوند لبنان پس از استعفای نخست وزیر این کشور تا ۲۴۰ هزار پوند در هر دلار سقوط کرد.

 قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی ۲۴۸ درصد طی یک سال گذشته افزایش یافته، در حالی که خدمات بهداشتی ۱۷۸ درصد بالا رفته است. هزینه خدمات رستوران و هتل ۲۴۶ درصد افزایش یافته و لباس و کفش تقریباً دو برابر شده است.

تشکیل دولت جدید در لبنان در هفته گذشته امید را به این کشور بازگردانده است. نرخ پوند به دنبال قول دولت جدید برای اصلاحات و از سرگیری مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، روی ۱۴۰۰۰ در برابر یک دلار ثابت مانده است.

مقامات جدید لبنان قول یک مکانیسم جدید قیمت‌گذاری برای کالاها و پایین آوردن قیمت‌ها را داده‌اند.

کد خبر 46329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =