امکانات لجستیکی محدود مانعی بزرگ در مسیر توسعه‌ صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، توسعه امکانات لجستیکی را برای تکمیل زنجیره‌های تولید بلحاظ مکمل سایر بخش های مختلف اقتصادی کشور مهم خواند و گفت: با تکمیل امکانات موجود و به روزسازی زیرساخت های فرسوده بخش حمل و نقل هم می توان بستر توسعه صادرات و هم زمینه شرایط رقابت‌ پذیری و کاهش هزینه‌های اضافی را فراهم آورد.

غلامحسین جمیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش صادرات در توسعه و رشد اقتصادی کشور، برخی از چالش‌های موجود در این مسیر را برشمرد و افزود: متأسفانه بخش صادرات دچار نارسایی های متعددی است که برخی از آنها اکنون به چالش‌های عادی این حوزه تبدیل شده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از موانع موجود در اقتصاد ایران که به عنوان مانعی بزرگ در مسیر صادراتی از آن یاد می‌شود، ظرفیت محدود لجستیکی و حمل‌ونقل فرسوده کشور است که همین موضوع معضلات بسیاری را در این مسیر ایجاد کرده است.

جمیلی بر ضرورت افزایش و گسترش ظرفیت‌های لجستیکی کشور تاکید کرد و گفت: از آنجا که تأمین زیرساخت‌های صادرات بخصوص در بخش حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار در راستای توسعه و تقویت جایگاه ایران در بازارهای هدف به ویژه کشورهای همسایه محسوب می شوند، دستگاههای اجرایی مربوطه باید نسبت به رفع این نارسایی ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: نداشتن سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب برای حضور در بازار کشورهای همسایه به دلیل نبود سیستم حمل‌ونقل مناسب اکنون به یکی از دغدغه‌های جدی بخش بازرگانی کشور تبدیل شده است که دولت سیزدهم باید با بازنگری در سیاست ها و برنامه های صادراتی کشور امکان افزایش صادرات را فراهم کند.

جمیلی افزود: ایران از جمله کشورهایی است که در تولید بخشی از محصولات کشاورزی دارای مزیت است اما به دلیل زیرساخت‌های نامناسب صادراتی نتوانسته از این مزیت بهره ببرد و نیازهای اولیه برخی از کشورها به مواد غذایی، میوه و سبزیجات را به دلیل ضعف در ناوگان ترانزیتی، تأمین کند و در نتیجه با گذشت زمان این فرصت مطلوب را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بخش صادرات و واردات تنها محدود به حوزه لجستیک نمی‌شود، تاکید کرد که در مدار فرسوده و محدود امکانات نمی‌توان به نقش‌آفرینی در صادرات امیدوار بود و به عبارت دیگر، با امکانات محدود نمی‌توان به مزیت رقابتی رسید.

عضو اتاق بازرگانی زنجان ظرفیت محیطی محدود گمرک در بارگیری و ترخیص کالا را یکی دیگر از مشکلات موجود برشمرد و اظهار داشت: علاوه بر تمام انتقادات نرم‌افزاری که به مقررات و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های گمرک وارد است، باید گفت گمرک ایران عملاً ظرفیت محدودی در ورودی و خروجی دارد. در واقع گمرک ایران آمادگی فیزیکی و محیطی برای پشتیبانی از یک صادرات توسعه یافته را ندارد و امکانات پیرامونی آن بسیار اندک است.

این فعال اقتصادی در انتها با اشاره به لزوم توسعۀ زیرساخت‌های فیزیکی کشور، این مهم را زیربنای توسعه و گسترش صادرات خاصه در بخش محصولات صنعتی دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف تعیین شده و بازیابی بازارهای از دست رفته، گسترش و بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ و نقل و صد البته فضا و امکانات فیزیکی گمرک یک ضرورت است.

کد خبر 46340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =